0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Berätta om du vill veta mer men kanske borde skapa en annan tråd då detta är helt off-topic.
Det är då 3kW från kompressosor och 6 kW från hålet 6 kW / antal meter Tex 100 meter = 60 W per meter och helt i överkant.Aldrig över 35 W per meter.
Vad behöver man för indata/mätvärden för att ta fram potentialt max uttag i befintlig borra?
I mitt fall CTC Ecoheat 8.5 går pumpen 24/7 vid -15 och en framledning på 43. Brine ca 1/-3.Så min fråga är om det går att kräma ur mer ur borran med en större pump utan att skapa andra problem?Faktisk brine temperatur är väl intressantare än borrans längd(128m aktiv i detta fall)
Jag verkar ju ligga på 45w/m om jag förstår dig rätt
Värmeledningsförmågan för granit är 3,5 W/m*K d.v.s. vid 10° skillnad mellan berg och köldbärare (bortsett från borrrhålsmotståndet) så ger borrhålet 35 Watt per meter borrdjup.Det är den effekt som går att ta ut för kontinuerligt drift med stabil temperatur.Värmeledningen mellan berg och borrhål fortsätter att transporteras, även när värmepumpens kompressor stannat. Därför kan man räkna W/m*K dygnets alla timmar så länge det finns ett rumsvärmebehov.Exempel: Om/när värmesäsongen är 6 200 timmar lång. Borrhålet är 130 meter under foderrör samt villans förbrukningen värme och varmvatten är 24 000 kWh/år.Från borran hämtas 17 000 kWh d.v.s. runt 15 500 kWh belastas borran under uppvärmningssäsongen.Det betyder att borran lämnar 130 kWh/m per år samt belastas med 21 W/m.
Husets värmebehov är mindre än vad ritningen anger om det inte behövs elpatron vid -15. 17000 kcal/h blir ca 20 kW vilket ger 0,4 kW/K. Vid -15 skulle huset behöva 13 kW. I mälardalen är bergets temperatur ca +7 grader. Medeltemperaturen på köldbäraren är -1 grad, alltså en differens på 8 grader. I Norrland är det vanligt med minusgrader både på in- och utgående köldbärare, det var också vanligt på gamla bergvärmeinstallationer i södra Sverige. Skulle borrhålet belastas hårdare så att köldbärartemperaturerna blev -1/-5 blir medeltemperaturskillnaden mot berget 10 grader vilket betyder 25% högre värmeuttag. Problemet i det här fallet är att det är 12 meter lera ovanpå berget. Grundvattennivån ligger säkert någonstans i lerskiktet. Det betyder att det är där borrhålet fryser igen först. Finns det inga sprickor i berget som kan tryckavlasta borrhålet är det risk att slangarna kläms ihop när borrhålet fryser igen. Men om det nu är så att befintlig pump klarar att värma huset till -15 finns det väl ingen anledning att skaffa kraftigare pump.
Husets värmebehov är mindre än vad ritningen anger om det inte behövs elpatron vid -15. 17000 kcal/h blir ca 20 kW vilket ger 0,4 kW/K. Vid -15 skulle huset behöva 13 kW.
Vart gränsen går för just din borra är det nog ingen som kan svara på. Det blir i så fall "trial and error" som gäller d.v.s. belasta borran så mycket du kan till dess kollektorn blir hopklämd.