Jag bor på en villa med bergvärme (Thermia Villa Classic 155 från anno 2000) och har haft i alla år extremt hög elkonsumtion.
Vid ett tillfälle har kompressorns starter pajat och huset värmnades enbart av elpatronen i flera månader innan jag upptäckte det...
Men folk som tittade på mina förbrukningskurvor kommenterade att bergvärmepumpen går för ofta - jämnt.
Jag har ΔΤ 8C, kurva på 40 och default inställiningar förutom VP start som är inställd på -90 för färre kompressorstart (istället för -60 - det gjorde jag tisdag 19/10 kväll ). Det görde enlligt optimeringsguiden som står på denna forum.
Och jag har installerat Ngenic i somras med inställd inomhus temp på 22.5C.
Villan är från 1969 med 2-glasfönster och ganska stor men, är det normalkonsumsion under omständigheterna?
Vanliga rörmokare tycker att allt är ok så länge pumpen snurrar och huset är varmt. Men funkar värmepumpen som den skall?
Egentligen skulle jag ville ta hit någon som kan bergvärmepumparnas "inner workings" och kan mäta, finjustera och optimera värmesystemet.
Finns det någon firma som kan komma och besiktiga värmesystemets verkliga verkningsgrad (komma med tempgivare, current clamps, osv) för att få en bättre uppfattning?