0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Festligt de här nu har det blivit en tävling mellan CTC kontra Altherma det var inte det jag var ute efter tror nog att pumparna är jämngoda, det var mer tiden det tar att installera, vi vet ju enligt larryd att CTC installatören klarar av det på ca 15 tim och då blir timma pengen den larryd pratar om i tråden, men är det någon som vet jag menar vet vad det tar att installera en Altherma under normala förhållande.
Citat från: Lexus skrivet 03 oktober 2008, 18:33:43Larryd. Du skriver att du har sparat 30 000 kr på att installera värmepumpen själv. Då är det vad jag kan förstå, endast utedelen EcoAir105 som du har monterat. Eller monterade du Pulsonex tillsammans med EcoAir? (tittar man på Pulsonex hemsida, så är det endast oljepannor som jag hittar)Larryd...du anger i din signatur följande anläggning:"L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage."Om man kan uppskatta kostnaden för att få ovanstående på plats, så uppskattar jag det till ett sexsiffrigt belopp. Driftkostnaderna ser inte ut att bli så låg heller.
Larryd. Du skriver att du har sparat 30 000 kr på att installera värmepumpen själv. Då är det vad jag kan förstå, endast utedelen EcoAir105 som du har monterat. Eller monterade du Pulsonex tillsammans med EcoAir? (tittar man på Pulsonex hemsida, så är det endast oljepannor som jag hittar)Larryd...du anger i din signatur följande anläggning:"L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage."Om man kan uppskatta kostnaden för att få ovanstående på plats, så uppskattar jag det till ett sexsiffrigt belopp. Driftkostnaderna ser inte ut att bli så låg heller.
Kul det här med snacket runt CTC/Altherma särskilt när man ser larryds inlägg. Jag vill bara gratulera dig till att ha gjort ett sådant klipp samt sparat en god slant.Att du sedan vet att Altherman inte räcker till för uppvärmning av ditt hus gör ju ditt val helt ok.Det här med att du har 2 st L/L pumpar som ( hjälper till med uppvärmningen ) gör väl att behovet minskar på att L/V pumpen vilket kan vara orsaken till att du har en så god inbesparin , så en en gång grattis.I mitt hus tycks det funka har allt för lite statistik för att dra någon slutsats än men återkommer med resultat. Huset 1 plan 135 m2 +källare 25 m2 träfasad 2 glas fönster byggår 60 tal plats Kimito Åbolands skärgård.
93.000+moms kan kanske vara prisvärt ibland. Men ibland är det helskotta förmycket, helt beroende på vad som ingår.
Citat från: larryd skrivet 03 oktober 2008, 16:20:0593.000+moms kan kanske vara prisvärt ibland. Men ibland är det helskotta förmycket, helt beroende på vad som ingår.Vem har tagit 93000 + moms?Tomas
Du larryd vad är det du har köpt och pratar om en ute del CTC Ecoair dockad till Pulsonex, så det du har köpt är en utedel och dockat till bef panna, använt bef elkablar?För isåfall talar vi om två skilda saker dels om en egen konstruktion(vilket inte sämre) kontra ett helt nytt system då blir nog prisjämnförelserna ohållbara.
Citat från: vpgr skrivet 04 oktober 2008, 20:18:19Citat från: larryd skrivet 03 oktober 2008, 16:20:0593.000+moms kan kanske vara prisvärt ibland. Men ibland är det helskotta förmycket, helt beroende på vad som ingår.Vem har tagit 93000 + moms?TomasDu hittar priser på Altherman litet här och var. Här texhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7505.180