Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Dimension på köldbärare till/från VP?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Dimension på köldbärare till/från VP? (läst 4144 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hobbysnickarn
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Arvika
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Kön:
Hobbysnickarn
SV: Dimension på köldbärare till/från VP?
«
Svar #15 skrivet:
02 juli 2021, 10:41:08 »
Citera
Hej och tack för era svar.
Ja det blir cu rör och lödning där det är möjligt och nu efter era goda råd fortsätter jag med cu-rör och lödning genom yttervägg och även löder en böj på utsida vägg. Övergången Cu-rör PEM-slang kan jag nog med en del tur ev få plats med i markytan. Kan bygga en isolerad låda utsida vägg som möjliggör inspektion av kopplingarna.
Den andra böjen som vinklar upp PEM slangen upp efter väggen hamnar oundvikligen under mark. Antar att det säkraste är att svetsade dessa, men finns det andra pålitliga alternativ att montera böjarna som man kan göra själv?
/Jan
«
Senast ändrad: 03 juli 2021, 10:04:30 av Hobbysnickarn
»
Loggat
Villa byggd 1971, 1-plan med källare, 180 m2 per plan, totalt 360 m2, fristående uppvärmt garage 50 m2.
Bergvärme, 2 st borrhål (110+130 m). Uppvärmning ca 11 MWh/år plus lite ved. Total elförbrukning ca 21 MWh/år (3 personer, värme, vv, hushållsel, LVP i garage). Totalt uppvärmd yta 410 m2 ger ca 50 kWh/m2, år.
Radiatorer underdimensionerade, ursprungligt dim för högre temperatur.
2017-10-27 - ny VP NIBE F1255 4-16 kW, tidigare VP Thermia Villa 155 installerad 2003 utbytt pga kompressorfel.
Hobbysnickarn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Hobbysnickarn
«
Svar #16 skrivet:
05 juli 2021, 20:09:38 »
Citera
Hej
Kanske en dum tanke. Jag behöver bygga någon sorts låda för att dölja där de 4 köldbärarslangarna som kommer upp ur marken innan de ska in genom ytterväggen. På insidan hade jag sedan tänkt placera avstängnings och injusteringsventiler mm. Men på grund av begränsat utrymme men framförallt så blir det opraktiskt och inte så tilltalande med ventiler och kopplingar i det utrymmet, det är inte ett pannrum.
Som ett alternativ kan jag montera avstängnings och injusteringsventiler mm på utsida ytterväggen i tex en isolerad, ouppvärmd, öppningsbar låda av ngt slag.
Vad tror ni skulle det bli några funktionella problem med att ha ventiler, kopplingar mm på detta vis utomhus?
/Jan
Loggat
Villa byggd 1971, 1-plan med källare, 180 m2 per plan, totalt 360 m2, fristående uppvärmt garage 50 m2.
Bergvärme, 2 st borrhål (110+130 m). Uppvärmning ca 11 MWh/år plus lite ved. Total elförbrukning ca 21 MWh/år (3 personer, värme, vv, hushållsel, LVP i garage). Totalt uppvärmd yta 410 m2 ger ca 50 kWh/m2, år.
2017-10-27 - ny VP NIBE F1255 4-16 kW, tidigare VP Thermia Villa 155 installerad 2003 utbytt pga kompressorfel.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4248
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #17 skrivet:
06 juli 2021, 13:54:45 »
Citera
Jag tror inte du behöver ha det isolerat ens, med tanke på rören räknas vara under 0:an. Så länge man kan inspektera prylarna relativt enkelt vid misstanke om funktionsstörning så ser inte jag ett problem med att ha de utomhus.
Har sett några olika varianter, något som var byggt av lecablock, annan vanlig plåtlåda och favoriten platsbyggd blomlåda. Redskapsbod kan ju vara ett till alternativ, sån för spadar etc.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Hobbysnickarn
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Hobbysnickarn
«
Svar #18 skrivet:
06 juli 2021, 16:24:09 »
Citera
Tack för ditt svar. Hade hoppats att det skulle vara ok, men var osäker. Idén med blomlåda kommer frugan att gilla....för henne verkar det inte finnas ngn övre gräns på hur många man kan ha att plantera i!
/Jan
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Dimension på köldbärare till/från VP?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 856
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
larstobias
lutorm
Jokkmokksjokke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info