0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur många + på köldbärare in? 8-10C är nog normalt om borran har återhämtat sig. Jag läste någonstans att temperaturen på 15 meter djup är exakt samma som den årliga dygnsmedeltemperaturen på den aktuella platsen.Så mitt svar är att det låter kallt.
Ni skrev tidigare att man kan använda spärrband och dra ned maxfrekvensen på kompressorn om köldbäraren fortsätter att vara kall, är det nåt man ska fundera på att göra nu innan det blir kallare ute eller ska man avvakta och eventuellt göra det senare om/när pumpen börjar larma för kall köldbärare igen?
Det vi vet är att din gamla CTC på 7kW klarade sig med nuvarande borra.Jag nämnde i tidigare inlägg att berggrunden har på 15 meters djup en temperatur som är lika med årsmedeltemperaturen för platsen. Du bor i inre Norrland där årsmedeltemperaturen är -1C till 0C. Därför tycker jag att en köldbärare in på ca 0C verkar vettigt mitt i sommaren = den har återhämtat sig. På motsvarande sätt som det för mig i Skåne är ca +8 till +10C med årsmedeltemperatur på +10CJag hade nog dragit ned maxfrekvensen till ett värde som ligger på ca 7 kW ut, lika din gamla CTC. Enligt kurvor som går att finna i manualen motsvaras detta av knappt 50% av 94Hz = 47Hz. Detta ger en mer långsiktig stabilitet i temperaturen på köldbäraren. Skyddsfunktionen som finns i F1255 är mer akut i sin åtgärd och drar ned effekten lite tillfälligt för att kanske stoppa driften, för att åter dundra på med full effekt, tills samma sak händer igen. Och vid stopp drar elpatronerna in med full effekt istället för värmestöd.Själv hade jag dragit ned redan nu inför säsongen. Om det mitt i vintern skulle visa sig att du har en bit kvar till -8C, kan du ju öka maxfrekvensen. Detta är mina personliga funderingar.
Jag skrev tidigare detta: En borra avger som riktmärke 38W/ meter. 155 x 38 = 5,89kW. Bra till gamla CTC, men klent nu. Begränsningen i ditt hus verkar ej vara värmepumpens kapacitet utan borrans förmåga att kunna leverera energi till värmepumpen. Pressar du ut mer effekt än 5.89kW ur borran blir den bara kall, vilket du redan upplevt. Det finns ingen Quick fix om du vill ha ut mer värme. En borra till är lösningen. Det förvånar mig mycket att du har endast 155m borrning i norrländska inlandet när det enligt Nibe inte är tillräckligt någonstans i Sverige.
Henke 01, du klagar på att de bara borrade 155 meter, men det var annorlunda när jag skaffade min värmepump 1999. Då skulle värmepumpen ej klara av hela husets värmebehov, det skulle behövas tillskottvärme. Orsaken var att pumpen skulle vara underdimensionerad och därmed gå mycket med minimalt antal start och stopp. Samtidigt blev det billigare. Och så kunde de bara producera maximalt 52C och max 48C på returen, vilket för de flesta system på den tiden ej räckte till att värma de kallaste dagarna. Elementen var dimensionerade för olja eller vedeldning.Jag frågade min rörmokare på den tiden vad jag skulle göra de kalla vinterdagarna. "Dra på långkalsongerna och räkna alla pengar du tjänar på värmepumpen. Därför har även jag endast ca 155 meter aktiv djup. Det är detta som Nibe vet och därför tagit fram F1255 som anpassar sig, d.v.s. stryper sig vid behov.
Du måste nog in i installatörsinställningarna för att ställa in spärrband. Tryck på bakåt-pilen i 7 sekunder för att komma åt alla menyer och leta runt lite så hittar du. Det står om det i manualen annars. Väldigt okomplicerat och riskfritt att leka med.// Magnus
Jodå, det finns t o m en på detta forum som grävde upp sin borra mitt i sommaren och konstaterade att det fortfarande var is i borran.Så nog går det att få permafrost i borran, det innebär att man hämtat så pass mycket energi ut borran och omgivande berg att det inte hinner tina på sommaren.Isen i borran smälter inte om det är minusgrader på omgivande berg ett antal meter runt borran.
Stämmer, välj meny 5.1.24 spärrband.