0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Knacka på hos grannen och fråga om hjälp? Ring svärfar? Typ vem som helst som bor i villa borde kunna lösa det.Risken är att firman du ringde uppfattade det hela som ett skämt och därför inte gjort något åt det.// Magnus
Ditt liv måste vara enkelt att leva om mitt förra inlägg tar förstaplatsen över dumma saker du hört. Grattis!Jag tror så pass gott om människor att jag tror att alla utan fysiska hinder (kan vara omöjligt om tex sitter i rullstol etc) kan lära sig att lufta systemet. Du behöver något för att öppna luftnipplar och en trasa att fånga upp det som stänker ut. Är det mycket luft kan man behöva gå och fylla på med mer vatten några gånger. Dvs öppna kranen lite och kolla på tryckmätaren samtidigt.Vill inte luften komma ut pga någon taskig gjord rördragning, så finns det tips här på forumet. Lycka till!// Magnus
Problemet var bog att du skrev att du behövde hjälp med att avlufta värmesystemet. De flesta tror nog du menar elementen då och det var det som någon tyckte att man bör lära sig som fastighetsägare.Sedan framgick det inte att firman du ringde hade ett installationsanvsvar hos dig och att det var en ny installatiob.Köldbäraren är en helt annan sak, som kan vara komplicerad att at avlufta, om den verkligen kräver avluftning. Normalt installerar man nivåkärlet så att kvarvarande luft som går runt i systemet fångas upp av nivåkärlet och det kan ju vara det som har hänt hos dig, då det verkar bra nu.Är värmepunpen högsta punkt i ditt köldbärarsystem eller går rören upp i taket för att passera dörr t.ex? Är borrhålet högre eller lägre än pumpen?
Kolla tempdiffen på köldbäraren, dvs läs av in och ut värdena på köldbäraren och räkna ut skillnaden.Du ska kolla när kompressorn är igång.Kolla att det är nivå i plastkärlet på kalla sidan?Om det är nivå i kärlet och hög tempdiff så är det troligt att smutsfiltret behöver rensas.Smutsfiltret sitter troligen inne i en frigolitlåda på köldbäraren, man bör stänga av grejerna innan man rensar.Sen står det i denna manualen hur man gör.https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26101/431915-1.pdf
Kan du kolla i meny 5.1.7 vad min köldbärarlarm är inställt på?Default är -8 C, och det är ju en liten bit kvar dit?Sen missade jag att plastkärlet var med på bilden, det ser OK ut.