0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framledningstemperatur, svar ja. Den beräknade temperaturen hittar du under fliken serviceinf, avdelning klimatsystem 1: Beräknad framledning.Det är ju din framledningstemperatur - beräknad framledning = GM-värdet. D.v.s. om din verkliga framledningstemperatur inte når upp till beräknad framledning, som utgår från valdd värmekurvan, kommer GM att gå negativt, vilket beroende av GM' storlek först ökar motorfrekvens för att därefter vid fortsatt ökande värden leda till elpatron till.
Har några anteckningar som visar att när köldbäraren når -5,5C blockeras motorfrekvensen till att ej överstiga den aktuella. Det verkar som om du ligger på blockering. Eftersom vi tidigare har diskuterat eventuellt för liten borra hos dig är det faktiskt positivt om den kör ner till -5,5C och håller sig där. Hade den fortsatt ned i temperatur hade värmepumpen tagit till mer drastiska skyddsmekanismer som skall undvikas. Så håll koll på att den inte går under 5,5C.
Nu gissar jag, men i reglersystem brukar man lägga in en hysteres, kanske måste den upp i -4,5C för att släppa loss. Jag antar att du kör med ca 60Hz som maxfrekvens. Skillnaden mellan inkommande och utgående brine är några grader även vid -5,5C vilket tyder på gott flöde utan frysning. Men uppenbart är att borran är så pass svag att 60Hz räcker till att nå begränsningstemperatur. Skulle vilja att du tittar lite mer på frekvens samtidigt som GM-värdet. Då kan man utröna om den begränsas. Det jag tror är bra är att dina max 60Hz leder till begränsning, men inte att de senare kommande skyddsmekanismerna typ totalstopp behöver gå in. Tydligen går värmepumpen mot -5,5C lugnt och sansat och hinner plana ut utan fortsatt nedkylning.Det måste vara dyrt att köra elpatron. Med anledning av nuvarande elpriser borde en kompletterande borra löna sig långsiktigt.Ett alternativ, som vid sträng kyla kommer att leda till kallare inomhus, är att använda spärren för tillskottsvärme. Att exempelvis sätta den på medeltemperatur -10C, mätt över 24 timmar för att ge klartecken till elpatroner.Jag tror inte att elavbrottet har förändrat något. Går en omriktare sönder p.g.a. avstängning går den inte igång utan felkod varenda gång. Den kan inte tappa prestanda. Jag tror att det är rena tillfälligheten att vinterkylan med kall brine har slagit till samtligt som elektrikern var där. Du kan ju kolla i din UpLink kurvorna historiskt sett för köldbärare ut. Den började kanske lägga sig på -5,5C för några veckor sedan. Där finns kanske svaret
Det är ju din framledningstemperatur - beräknad framledning = GM-värdet. D.v.s. om din verkliga framledningstemperatur inte når upp till beräknad framledning, som utgår från vald värmekurvan, kommer GM att gå negativt, vilket beroende av GM' storlek först ökar motorfrekvens för att därefter vid fortsatt ökande värden leda till elpatron till.
Så svaret på din fråga, GM skall åka upp och ned. När GM minskar, mer negativt, finns en värmeskuld till huset som värmepumpen skall jobba ikapp så att GM går mot 0. Nu verkar F1255 i sin regulator försöka styra frekvensen mot en stabilisering kring 100- 140 GM. Att GM åker upp och ned beror troligtvis på att under dagtid med varmare utetemp orkar den arbeta av värmeskulden, d.v.s. din faktiska framledning är högre än beräknad framledning. Men sedan kommer natten..... Beräknad framledning, nödvändig för att hålla inomhustemperaturen, blir högre än vad din värmepump kan prestera. Anledning är troligtvis underdimensionerad, troligtvis beroende på för liten borra.Jag tror att en orsak kan vara att din borra inte hinner återhämta sig under sommarperioden. Beroende på bergtyp kan det lagra kyla bra, en annan orsak kan vara att du har kanske kyla eller poolvärme under sommarn. Värmepumpen har kanske kylt ned berget så det sitter kvar till nästa säsong. Att GM drar iväg så långt ned är ett klart tecken på att värmepumpen ej orkar med. Vid 60Hz lämnar din 12kW värmepump max ca 10kW vid köldbärare på -5C
Nu ser jag att det har blivit en väldigt liten höjning av temperaturen inne, den har stigit från 19,8 till 20,0°C nu i eftermiddag. Får väl se längre fram om den sänks igen eller om den förhoppningsvis fortsätter stiga. Just nu ligger jag på kurva 8 och kurvförskjutning 0, ska jag testa att höja kurvan till 9 och se om det blir nån skillnad på temperaturen..?
Ta en Julglögg och slappna av. Du ska inte testa och höja kurvan, allt du gör i panik kommer bara att försämra förutsättningarna för VPn.Ett hus som står obebott med 19,8°C vid minus 25° till minus 30°C är väl ingen kris.Så småningom blir det väl mildare och VPn får möjlighet att jobba av gradminuternaoch innetemperaturen kommer att stiga.(En fjäder i hatten för "Valiant"s Tålamod)
Obebott?! Vad vet du om det?? .......................
Du skrev ju själv tidigare i tråden att du inte var där och att det var 10 mil att åka.Ska du vara där till Jul, kommer det ju att bli en hel del spillvärme, även om man tar med all mat färdiglagad så behöver det ju att värmas igen! Det blir väl spis, ugn, mikro, kaffebryggare och en hel del trivselljus som kommer att tändas. Då stiger nog temperaturen en hel del.
......... och jag har aldrig haft problem med värmen inomhus tidigare. ..............