Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EHPT20X-YM9A  (läst 3083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: EHPT20X-YM9A
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2021, 15:13:14 »
Vi hÃ¥ller oss normalt borta frÃ¥n luft/vatten sÃ¥ det hade nog inte hjälpt om du bodde i mina krokar  ;)

Det måste vara en annan motor på din tank då det inte krävs något verktyg på C tanken för att ta bort motorn .
SÃ¥ ställ inte till med nÃ¥got brytförsök om du inte är säker 😂

Kanske finns någon annan här som har samma tank som dig och har lossat motorn och kan ge dig lite info.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kjellon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luft-vatten
SV: EHPT20X-YM9A
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2021, 15:27:28 »
Du, jag gick ner och kollade lite ytterligare när jag såg bild på motorn hos Ahlsell, "plastbiten" som du påtalar fanns på baksidan av motorn i mitt fall. Till saken hör att ventilen sitter ganska så otillgängligt. Men efter att ha sett bilden hos Ahlsell så gick jag ner till enheten och kände direkt "knappen".

Väntar dock, då det kommer en kille vid 4-tiden, låter han lägga sin magi på grejorna.
Loggade in på Ahlsell och upptäckte att de har en lösning som kan vara en uppföljare till min som sannolikt skulle fungera för bara dryga tusenlappen!!

Jag såg reservdelar på upp mot 6' i detta fall...

Kjell

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: EHPT20X-YM9A
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2021, 15:55:34 »
 tummenupp

Precis, runt tusenlappen kostar motorn och trevägaren.
Glöm inte 3st packningar för dom ligger inte med i kartongen.

Säljer man för 6000:- så är det ganska bra avans och Ahlsell har redan avans på den där tusenlappen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kjellon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Luft-vatten
SV: EHPT20X-YM9A
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2021, 11:31:34 »
Bara för att ev. erfarenhetsdela på denna tråd.
Rörkillen var här och fixade pannan, dock så satte han in en roterande 3-vägsventil istället för en som genom pressade en kolv som sedan återfjädrade, vilket var det som satt original.
Han tyckte de roterande var mycket bättre då de mindre ofta började kärva då den drivs till 100% av motorn och förlitade sig inte på återfjädring. Min originalventil återfjädrade inte som de skulle utan när motorn släppte trycket så stannade kolven kvar i intryckt läge, därav problem.
Motorn har på den nya ventilen dessutom på ett intervall att den roterar ett helt varv, vilket tydligen gör risken för att den i framtiden skulle kärva ännu mindre.

K

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: EHPT20X-YM9A
« Svar #19 skrivet: 13 mars 2021, 13:54:17 »
Har du förresten kollat vilka flöden du har nu vid värmedrift och vid uppvärmning av tappvarmvatten?
Så det inte blir någon försämring med den nya varianten.
Om jag minns rätt så är det kod 540 bakom fliken information i servicemenyn.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad khavusr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EHPT20X-YM9A
« Svar #20 skrivet: 25 september 2022, 17:03:14 »
Rörkillen var här och fixade pannan, dock så satte han in en roterande 3-vägsventil istället för en som genom pressade en kolv som sedan återfjädrade, vilket var det som satt original.

Hur har det fungerat med den roterande trevägsventilen istället för den originala? Frågar iom att ventilen har två lägen (A och B) men även neutralt läge; något som påverkar funktion då det saknas med den nya ventilen? Framför allt även intresserad av artikelnr på den trevägsventil som installerades.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!