0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Comfortzone har ett Newsletter hur man skall komma till rätte med falsklarm vad beträffar "Övertryck hetgas" - några kablar som skall dras om. Jag vet inte hur jag lägger ut bilder här men kan maila den till dig om du skickar ett personligt mail till mig (du kanske kan lägga ut bilden/texten senare). Allt är värt att testa före du fyller på/köper ny pump!!
Ett konstaterat läckage är ett verkligt problem. Har man inget läckage hjälper det du föreslår.Ett läckage är en pågående process där det blir mindre och mindre gas i köldmediekretsen. Det leder successivt till att man kan förstöra kompressorn, verkningsgraden, miljön och plånboken. Det behöver tätas så fort som möjligt.
Ja, så jag önskar att någon kunde komma förbi och kolla om det är ett läckage som går att laga samt fylla men jag har noll koll på var jag skulle kunna hitta en tekniker med denna kompetens, personen som var ute hos oss lovade att återkomma inom två dagar (detta var i måndags) och har fortfarande inte återkommit, jag har all respekt för att man har mycket att göra men detta ger inget förtroendeingivande intryck. Vet inte var jag ska vända mig
Känns som frånluftspumparnas akilleshäl är att de är jobbiga att laga. Undra om det är meningen?På den sida mina köldmedierör går så måste man borra loss poppnitar för att få av sidan på pumpen. Kanske ska man lyfta locket på pumpen. Men det är ju bara 30 cm kvar till taket. Förångaren är inte tänkt att få ut så som jag ser det.Nibepumparna har en del ärenden man kan göra på baksidan. Jag vet inte, men det känns som det skulle kunna vara så mycket enklare. Problemet är att det kostar så mycket arbetstid innan man kan göra det man vill. Brandrisk vifta med gassvetsen bland all isolering, tömma hela vattensystemet för att vänta på pumpen, återfyllning med luftningsarbetstid m.m.Lite suck för oservicevänlighet, rent allmänt, med andra ord.Hade frågat vidare i större område av kyltekniker.Finns det inget annat, kanske du kan kika på luft/vatten eller liknande, de går ju bra att laga. Eller ny frånluft. Men leveranstiderna är ju långa. Så sett kanske man får se vad som går få tag i?
Det är förbaskat illa att köldmedieläckage ska behöva uppstå överhuvudtaget, kanske dåliga lödningar eller annat som då utsätts för vibrationer under lång tid. Tror att det är jätteviktigt att identifiera och åtgärda ev vibrationer så tidigt som möjligt. Samt att inte köra kompressorn på max, det är onödigt, besparingen blir i princip lika bra ändå. Dessa scroll kompressorer kan man ju sätta en övre frekvens för. Oavsett, servicevänligheten finns det mycket att önska om.Just för dessa modeller av comfortzone så tycker leverantören man ska byta hela överskåpet m kompressor, kondensor, hela rubbet till en väldigt tilltagen summa. Frågan är om den skulle bli "mer servicevänlig" om man monterar av hela överdelen. Borde rimligtvis vara enklare att komma åt då om läckan är i den delen. Men dagens service tekniker är nog mera "modulbytare" än att dom är kompetenta att gå in på komponentnivå. Kanske finns någon som jobbar med service som läser den här tråden och som kan ge sina synpunkter?Synd annars för just CE65 och CE50 fungerar i övrigt alldeles utmärkt, våran CE50 går som tåget, har inte haft en enda incident under alla dessa år. Känns som man bara väntar på att nått snart ska hända...
Har kikat lite på luft/vatten men det var någon som sa att det blir väldigt omständigt att sätta in då huset är byggt för frånluft?
Nja, någon som var väldigt lat kanske känner jag spontant. Luft/vatten installeras även där man går från ved till luft/vatten.Enda "problemet" är ju ventilationen som försvinner. Så man får sätta en kanalfläkt där mellan rören. Alternativt bara sätta ihop rören och sätta yttertakfläkt istället för takhuv. Behöver man en stor beredare i innedelen så kanske det blir dåligt med plats. Men det finns ju lägre enheter. Ibland kan man ställa innedelen 60 cm åt sidan för att få mer plats. (Stor beredare = högre innedel).Nackdelen är att ingen energi tas ur ventilationsluften, men det är inte så stor skillnad konstigt nog, majoriteten av förlusterna av värmen går åt alla andra håll.Det finns kompressoråtervinning till luftvatten som Nibe F135 eller S135. Den kostar en del i inköp och går sönder framöver som alla andra kompressorsystem.Bara kanalfläkt får även lite pluspoäng på ljudnivån när det inte blir kompressorvibrationer i rören. Men Comfortzone verkar ligga bra till där.Det verkar inte så tokigt med att lyfta undan hela kompressorsystemet ändå? Då kan man ju bära ut bekymret i friska luften och löda bäst man vill, låter inte så motbjudande faktiskt.Läckor kan uppstå av något så dumt som avfrostningen skett för sent eller upprepat ofullständigt. Is mellan sidorna i förångaren drar isär den. Någonstans är svagaste länken.Var i landet finns bekymret?
Ok! ja alltså jag ska försöka ta mig mer tid att läsa på om detta med vatten/luft kontra frånluft, vad är fördelarna med vatten/luft jämfört med frånluft?
Just nu har pumpen snurrat i 48h utan att larma. (jag ändrade värdet i "Fördr. Köldmediebrist" från 40min till 45min, vet dock inte om det har med saken att göra).Har pratat med en person från värmepumps gruppen på facebook som gav mig rådet att byta expansionsventilen efter att denne guidat/hjälpt mig samt jag skickat lite bilder och förklarat.Så här såg expansionsventilen ut precis när pumpen gick in i "defrost" och jag stängde av den.Normalt? känns som lite väl mycket is? (därav förslaget med att byta expansionsventilen)
Generellt bättre besparing än frånluftsvärmepump. Bättre karaktär på ljudet i många fall, även lägre. Lättare att laga.Effekten sjunker med luftvatten när det blir kallt ute. Det gör det indirekt på frånluft också trots den får samma temperatur hela tiden, pga det är samma inomhustemperatur året om. Men problemet under kalla säsongen är det ökade behovet av att ta ur mer energi ur luften, då blir det mer avfrostningar jämfört med när lite energi behöver tas ut.Luft/vatten ger mest ljud utomhus, ibland kan vibrationer följa rören med inomhus, även om det är förebyggs. Utedelen kan vara ful i många fall, rinner kondensvatten bredvid huset. Men standard är kondensvattentråg som samlar upp detta. Men det krävs värmekabel som håller undan isen. Jag tycker det är ett orosmoment om pumpen inte står i en naturlig slänt.Jag som har luftvatten vill gärna ha bergvärme istället. Dels för kondenstråget har fryst ihop en gång, dels för avfrostningsvattenångan hamnar rätt under takfotsventilationen och skadar taket, även om jag inte sett något tecken på det så är det inte vettigt. Har man pumpen på kortsidan av huset så är det perfekt. Men jag kan inte ha den på någon kortsida.Frånluftsvärmepumpar kräver att allt fungerar perfekt, det finns inte några marginaler. Det är min teori om ett ganska struligt rykte. Leder det till förtidsbyte så blir ju det en utgift också.
Direkt efter expansionsventilen hamnar köldmediet i en fas som gör att värme tas upp till varje pris. Så det är oundvikligt att det fryser på rören mot förångaren.Jag hade inte bytt expansionsventil utan att koppla in manometerställ samtidigt som temperaturer mäts, det visar hur expansionsventilen fungerar m.m. Gjorde kylteknikern detta?Synglaset var en överraskning. När det inte är solid vätska där i, så kan inte expansionsventilen fungera. Det händer vid uppstart. Är det är köldmediebrist så slutar det aldrig se plaskigt ut där i och expansionsventilen tappar förutsättningar för att fungera.
Jag förstår! har tyvärr ingen naturlig slänt, dock så kan den stå på kortsidan av huset, frågan är bara hur optimalt det är.Hur ser pris kontra frånluftsvärmepump ut? är det en mycket större investering för luftvatten?
Ok! Nej, det enda teknikern gjorde var att sniffa med sniffern på vattnet från golvvärmen när han tappa ur lite och konstaterade att den läcker köldmedie. Så ingen mätning med manometerställ etc. Men isen som jag har på bilden? är det verkligen den mängden normalt? enligt den från gruppen på facebook så var det inte det och denna la sin gissning på expansionsventilen. (denna jobbar även som kyltekniker och verkar ha bra koll). Men ja en tekniker som man tar ut för att ev. byta expansionsventil får väl mäta upp innan, lär väl inte ta allt förmycket tid.
Gällande synglaset, kan jag alltså testa och se gällande exp.v? dvs stänga av pumpen ca 30min? och sedan dra igång den för att då kontrollera i glaset om det är grumligt eller inte? just nu så ser den tom ut men samtidigt så kanske det är "klar" vätska i den? Och tolkar jag dig rätt att om det såg "blött" ut i det glaset så skulle det tyda på köldmediebrist så i mitt fall där det ser helt klart ut så borde så inte vara fallet?
Det med var pumpen ska stå är inget som nämns i vanliga fall, göra folk oroliga sänker risken för försäljning. Men jag tycker det är viktigt att se helheten i förändringen. Säkert inget många installatörer ens reflekterat över, utan vill montera med kortaste möjliga rör för bra funktion och pris.Från 90 tusen har jag sett installationer, men då brukar det bli Mitsubishi. Finns olösliga konstigheter med dessa i vissa fall, vissa helnöjda.Räkna med 120 k.Aha ok, då är det inte förångaren det är fel på, utan kondensorn. Den syns inte på bilderna. Det är den värmeavgivande delen mot vattensystemet. Därför det finns gas där i vattensystemet. Oavsett så ska kondensorn vara hel i längden. Kanske bra att undersöka hur svårt den är att komma åt.Du kan testa förutsättningarna för expansionsventilen att få lov att fungera. Om det aldrig slutar "bubbla" i glaset så är det svårt att sätta diagnos utan att fylla på gas.När pumpen står stilla har du gas i glaset, sen blir det vätskeblandade bubblor efter uppstart och sen klarnar det upp när systemet har stabiliserat sig.Verkar vara en bra testmetod.Om kondensorn byts så kan expansionsventil diagnostiseras precis innan systemet töms på gas för reparation. Feldiagnos är vanligt på expansionsventiler, så utan vara uppkopplad och provfylla gas så vet jag inte om man kan vara säker på diagnosen mer än statistik för vanliga fel på samma modell.Sen får man väga in det hela med vad det kan kosta att byta kondensorn (går inte laga komponenten), komplettera gas och torkfilter borde ju bli billigare än ny modul.Kondensor går bara sönder av otur med exemplaret.Kondensorn hittar du om du följer det lilla röret över det röda torkfiltret. Även om du följer lilla röret från kompressorn.Edit: Notera det som står i synglaset om fukt, det byter färg. Se så den indikatorn visar fuktfritt. Är det fuktigt där så är det bäst allt byta allt hela kylkretsen. Men tror inte du har kommit dit än. Fortfarande mer tryck i kondensorn än vattensystemet.
Tackar för svar!Ja, då är det nog därför teknikern som var här tycker vi ska byta hela "kylslingan". Kondensorn är väl den som sitter bakom expansionsventilen på bilden? (den som ser ut som en radiator/bilkylare?).Hur tillförlitlig är sniffern? tyckte den pep och hade sig massor även när han inte hade den i "dräneringsbrunnen"? Är väl säkert läge att byta ut pumpen helt mot en ny och lutar nog ändå mot en frånluft igen. Dock är det ju rätt långa leveranstider... just nu så snurrar den fortfarande.