0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till att börja med så bör du byta/rengöra/tvätta filtret oftare och INNAN det larmar för detProva att ändra så att kompressorn inte går så hårt, då skonar du den, du vinner nästan inget på att låta den köra hårdare. Jag har sänkt min max kompressorfrekvens till 65 Hz (fmax Cirkulat.Vatten), prova det. Efter den ändringen tror jag inte att din förångare heller kommer bli så kall, vår har tex bara legat runt -10 nu under den kalla tiden som varitTror inte din kompressor är trasig. Dock kan det vara läge att lufta lite och se att du inte har luft i systemet, kolla sedan att du har runt 1 bar i tryck
Manometern som sitter i botten på pumpen säger ca 0.6-0.7
Är det några andra inställningar jag bör kolla på?
Låter lite lite, du kan öka det (fylla på mer vatten) till 1.0, kan vara att du har lite luft i systemet om du aldrig luftat tidigare. Hur du gör finns beskrivet i manualen som du kan ladda ner från Comfortzone. Hur du luftar din golvvärme vet jag inte men det går säkert att hitta manual till det också någonstans på tillverkarens hemsidaMin temp. förångare säger: -20c Jag skulle sätta den till -12 till att börja med, den behöver egentligen inte bli kallare för att få en bra återvinningMaxtemp cirk.vatten: 70cfmin kompressor: 35hzfmax cirk.vatten 65hzfmax. varmvatten 50hzvarmvatten temp är inställd på: 60c (bör denna sänkas?) Om du/ni inte jättebadar ofta så duger det fint med 55c, vi har det och jättegott om vv tycker jag. Fyra personer kan lätt duscha efter varandra och det finns alltid kvar ändå. Prova det och se
Det är värdet den kommer att injustera till
CE 65 har bara innegivare alternativ givare som mäter temperaturen i frånluften. Det finns ingen utegivare alltså.
Frågan är ju dock om luftning och påfyllning etc. kommer avhjälpa dom fel som jag haft eller om jag ändå bör få ut en servicetekniker i veckan för att kolla kompressorn. Eller ska man avvakta och se om larmen uppkommer igen.
Börja med att avvakta. Om pumpen ger bra med värme och varmvatten utan att behöva tillskott så fungerar kompressorn fint (vilket jag tror att den gör eftersom den lyckades kyla förångaren så pass bra). Jag tror helt enkelt problemet var relaterat till att du hade för mycket luft i systemet, dvs pumpen har nu fått mer vatten att jobba medOm värme och varmvatten räcker till nu så är det bra, det är bättre att köra grejorna lite lugnare än att maxa allt. Kompressorn blir nu inte lika hårt belastad. Om du tycker du behöver ändra något för att du inte får tillräckligt med värme/varmvatten börja då med att ändra Min temp. förångare till -15 men som sagt, kör ett tag nu först och se hur det går
En fråga, hur har du gjort uträkningen på hur mycket din VP har dragit?
Det är en uppskattning. Jag har tagit medelvärdet av vår totala förbrukning under juni, juli, augusti (som finns att hämta hos vår elleverantör) och på det sättet fått fram ett ungefärligt värde på hushållselen per månad och sedan x12 för att få fram ett ungefärligt värde för årsförbrukningen. På sommaren gör den ju bara vv då och då samt fläkt så det är nästan försumbart jfrt med när huset värms. Resten av vår totala förbrukning är då pumpens. Inte exakt men nog en hyfsad uppskattning
Smart! ska prova samma grej och se vad jag får fram