0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om jag kände mig osäker skulle jag nog i första han dhålla koll på Nivån, det gör jag även om jag har jordvärme som inte kan deformera kollektorn - bara för att det är en bra indikator på om KB-kretsen rent allmänt mår bra, alltså är tät och har normalt tryck.Om något börjar hända med nivån kan det finnas läckage av Brine, man tappar tryck via säkerhetsventilen, eller så läcker det in gas från värmeväxlaren i KB-kretsen, eller så kan filtret vara tätt så att nivån sugs ned när cirkpumpen går, eller så kan kollektorn hålla på att komprimeras av fruset borrhål. Risken för att någon av de 4 första exemplen skall inträffa är antagligen störst.Din teori om att tempen borde gå ned till -8 grader rätt snabbt om kollektorn trycks ihop stämmer nog, frågan är bara om det då är för sent, om skadan redan är skedd?Det är absolut ett bra skydd mot skador, det jag menar är bara att det inte får anses som 100% säkert, och att det i vissa fall kan bromsa kompressorn även om det inte finns någon risk att kollektorn skadas. (Som t.ex. hos mig som har jordvärme)Sen kan man ju alltid debattera om det är bättre att köra med "för kall" brine, eller spetsa med lite el de få dagar som det skulle krävas varje säsong, i det stora hela kanske det mer eller mindre saknar betydelse, om inte värmepumpen är alldeles för stor för borran.
Vilken temperatur ska man tillåta på brinern då, när kan det vara lämpligt att skicka in elpatron?Mitt hål är 170m varav 12m ner till berg, hade vatten i ytan så aktivt borrhål torde motsvara ca 162 m.Är det ett vettigt djup för min anläggning?
Om du har ett nivåkärl för KB-vätskan som är genomskinligt så du kan se nivån så kan du hålla koll på det så att nivån inte börjar stiga.Om den börjar stiga så har det frusit i borrhålet på ett sådant sätt att kollektorslangarna har börjat komprimeras av isen.Det måste stoppas innan de deformeras.I övrigt är det inga större problem att det blir någon minusgrad in från borran, man tappar ca 3% verkningsgrad för varje grad kallare Brine blir - det är allt - alltså så länge kollektorn inte deformeras.Normalt så finns det sprickor i berget så isens tryck kan avledas ut i berget, de borror som har problem med "issprängning" av kollektorerna är som regel borror på mark med långt till berget, där det kan frysa på olika nivåer i foderröret OVAN berg.
Om jag får gissa så har du luft i systemet, då påverkas nivån av cirkpumpens hastighet, om det går eller står still, och om du har ett litet läckage mellan nivåkärl och säkerhetsventil så kommer luft att läcka ut och nivån stiger.Om du vrider på säkventilen så släpper du ut tryck, luft, och nivån stiger - men egentligen bara om det finns luft i systemet.Jag skulle nog kalla in installatören att be dem avlufta systemet en gång till, tror inte att de fått ur all luft vid installationen.