0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Temperaturen in i borrhålet är idag -5,6 och från borrhålet är -2,8. Ska jag börja oroa mig för flysning? Hur låg temperatur är acceptabelt. Utetemperaturen är idag ca -10.Köldbärarpumpen går på 99%.Hålet är kanske på 170m.
Hej.Så vitt jag vet finns ingen 1255 9 kW, men låt gå för det.Samma sak gälelr för dig, du borde ha ett genomskilnligt nivåkärl på KB-ledningen.Håll koll på nivån där, och om den börjar stiga så har du ett begynnande problem och bör begränsa värmepumpen så den inte kan gå med full effekt.Risken att det skall hända är minimal med de temperaturer du har, men rita gärna ett streck på nivåkärlet där du idag har nivån och håll koll på det kanske en gång/vecka, och varje dag om det biter till och blir riktigt kallt så värmepumpen får jobba hårt under en längre period.Att titta på temperaturerna är ingen mening, de allra flesta borrhål klarar att frysa i delar av hålet utan problem, eventuellt övertryck som isens expansion skapar gör att vattnet trycks undan i sprickor i berget, bara ett ytterst litet antal borrhål för problem, och då som sagt primärt borrhål där man har långt till berg där det kan frysa på olika nivåer i foderrören med komprimerad kollektor som resultat.Har man mindre än 10 meter till berget skulle jag vilja påstå att risken för komprimerad kollektor är minimal även om inkommande KB går under -2 grader.