0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några grundläggande fakta jag saknar:Hur stort hus värmer du upp? Hur gammalt är det? Isolering? Fönster? Hur kallt är det ute?Sedan är det aldrig bra att det skvalar i rören, luften måste bort. Vad har du för tryck i systemet och hur många våningar är huset?// Magnus
Det är vad som totalt förbrukas i huset på respektive fas, L1, L2, och L3,VP plus vad du i övrigt har på, Kyl/Frys, Spis ? Kaffebryggare ?Effektvakt kan ju fortfarande vara aktiv, du får reda ut vad som ligger påde olika faserna, kan vara ojämn fördelad. Är det ett extra EL-element pånågonstans ? Har du en el-bil på laddning ? Kanske måste VP'n startas om, för att 25 A ska gälla efter ändringen ?
Går man in på Meny 5.1.12 (Intern Eltillsats) så är säkringsstorleken inställd på 16A, ska man ändra den till 25A då eller?
Det ska stå på den storlek på huvudsäkring som du har. Känns som lite klen vp om den använder 7 kw elspets eller stor huset tomt långa perioder med lägre temp inne så det är därför det är lite klent dimensionerat.
Kanske den står på 16A från fabrik
Dom som installerade pumpen ställde "max inställd elinffekt" på 9.0 kw, men det högsta den har varit upp i är 7.0 kw.
Om den har dragit 7 kW i tillsats , kan den inte vara omkopplat till 9 kW !Vid 9 kW är det bara 4 tillsatssteg och där är 7 kW INTE med.Se Installatörshandbok S 24
Kommer inte ihåg exakt hur många kvm huset är på, kanske 138, men jag är som sagt osäker. Det är iallafall 2 våningar + källare. Har för mig att det är byggt 1957 om jag inte minns helt fel. På mellan och övervåningen är det 3 glas fönster och i källaren är det 2 glas fönster.Trycket ligger 0,4 bar och det är det högsta man får i, brukar fylla tills det kommer vatten ur skvallerröret och då är trycket 0,4.Just nu är det är det -18 ute, tidigare i veckan har det varit närmare -30.När jag luftade säkerhetsventilen på nivåkärlet så slutade det skvala i rören, iallafall för tillfället. Känns även som att elementen är lite varmare, men inte lika varm som dom brukar vara och det är fortfarande bara 19,5 grader inne.Kan det vara luft i systemet ändå, även fast det inte skvalar för tillfället längre?