0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min 490 kostade 32´fritt hemkört inkl. effektvakt och med normal moms. Installerade själv men det var så enkelt att det kan omöjligt kosta några stora summor.Vid ett bygge har man väl byggmoms och om man sitter i god förhanlingspossition som en byggfirma kan man kanske pressa priset. Det finns en prislista på forumet på IVT s vp.
Hplp: Jag har en 495a och kan bekräfta det du säger, min brine kommer in på +1, passerar frånluften och värms upp till +7 och efter VP håller det -1.Så det du säger att om brinen håller hög temp in, så avkyls frånluften mindre är helt korrekt, men min fråga är om detta spelar ngn roll, då tas ju bara effekten från markslingan istället, pumpen lär ju leverera sin effekt i alla fall, till samma energikostnad?
Jag håller på att bygga ett 1 1/2 planshus på 80 m2. Ang. IVT 490- 495 TWIN så undrar jag om:1 man kan stänga av varje elpatron för sig? För det är väl ett antal som kopplas in i steg..2 lampa som lyser om varje elpatron är i drift?3 att pumpen har två separata kompressorer för luft- kontra markvärmen? (495 twin)4 om man kan stänga av kompressorn för markvärme? (495 twin)och bara köra luftpump 5 absolut minsta djup på slangen i mark? (varför?) samt rekad diameter och kvalitet på slang? duger vattenslang av typ inkommande vattenOBS! vill ej ha en enda minut eldrift :-Xinkopplad i onödandärför tänker jag komplettera med braskamin eller pellets kamin