0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.
Citat från: Bsba skrivet 12 mars 2006, 21:55:38Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.Comfortzone är ju ett alternativ, men priset på en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sådan kostar. Anta sen att det är -15 ute då går det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen), jämnt ut med återvinningen, så mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.
Citat från: hplp skrivet 13 mars 2006, 00:17:42Citat från: Bsba skrivet 12 mars 2006, 21:55:38Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.Comfortzone är ju ett alternativ, men priset på en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sådan kostar. Anta sen att det är -15 ute då går det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen), jämnt ut med återvinningen, så mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.Hplp, Jag tror att du tänker fel nu. CE50 ger 5 kW även om det är kallare än -15 gr utomhus. IVT495 ger 4 kW, även om det är kallare än -15 gr ute. Båda använder samma ventilationsflöde, dvs samma avkylning via ventilationsluften. Om man stänger av ventilationen när det är kallt skulle ju markslingar fortfarande ge värme, men det är väl inte att rekommendera? För övrigt ger CE50 5 kW i snitt under en cykel, dvs inklusive avfrostning.
Citat från: BJohan skrivet 13 mars 2006, 10:18:24Citat från: hplp skrivet 13 mars 2006, 00:17:42Citat från: Bsba skrivet 12 mars 2006, 21:55:38Att inte installera 490 om huset är större än 130 m2 var intressant, det är ju vad IVT har att bjuda på som ersättare till gamla värmepumpar och vad leverantörerna föreslår, funderar själv på en sån.Tror inte jag skulle lägga 25000 till på jordvärme om det inte är väldigt lättgrävt, hellre då en CZ 50.Comfortzone är ju ett alternativ, men priset på en 490 +25000 är ju fortfarande lägre än vad en sådan kostar. Anta sen att det är -15 ute då går det ju i bästa fall, (du tappar 20% i avfrostningen), jämnt ut med återvinningen, så mycket talar för att det där badvattnet kommer att värmas med elpatron. Men visst är det ett alternativ.Hplp, Jag tror att du tänker fel nu. CE50 ger 5 kW även om det är kallare än -15 gr utomhus. IVT495 ger 4 kW, även om det är kallare än -15 gr ute. Båda använder samma ventilationsflöde, dvs samma avkylning via ventilationsluften. Om man stänger av ventilationen när det är kallt skulle ju markslingar fortfarande ge värme, men det är väl inte att rekommendera? För övrigt ger CE50 5 kW i snitt under en cykel, dvs inklusive avfrostning.Nu måste jag förklara mig. -15 in i huset -15 ut ur huset, det måste bli 0 överskott.5 kW i snitt ut, javisst men det kunde varit 20% mer om man sluppit 10min avfrostning varje timme. Och eftersom den avfrostar dessa 20% måste det bli ett underskott som man förmodar tillsätts från annat håll.Jag tror säkert att CE50 kommer att förbättra sig prestandamässigt och att det redan nu räcker till många, och visst, jag siktar väl på stjärnorna för att träffa trädtopparna.Men runt 55´ för ytjord, det är lägre än clocanet.
Om man för en stund bortser från effekten. tar du något i ena endan och tillsätter lika mycket i andra endan måste du väl hålla med om att det blir +-0. Och 55`, enligt en prislista på forumet kostar 490 strax under 30´, trådens frågeställare har alternativet att lägga till 25´och få 495 an och det är billigt. Sen orkar jag inte sitta och räkna ut hur mycket enegi exakt en comfortzone ger under rådande förhållande, mig veterligen tar den tillbaka all enegi plus lite till ner till 15grader, vilket säger mig, lika mycket under 15 grader, respektive en 495. Men med en fullslinga går 495 an alltid med högsta cop , det kan vi väl vara överens om.
CiteraHur kommer du fram till 55'? Menar du att man kan få en IVT490 installerad och klar för 30'? Jag tror jag fick ett budgetpris på 60'! Det var säker stor prutmån på det, men man ska nog vara en duktig förhandlare om man ska få ner det till 30' 35' till så skulle jag få en 495 med bergvärme. Det blev en CE50 istället CiteraJag fick ett pris på 48' för 490, men då var det ett enkelt utbyte av min gamla FLVP, dock inklusive allt. Däremot CE 50 ville en annan firma ha 103' för, måste kolla med nån mer för den är intressant men inte till dubbla priset, har hört priser på 70' nämnas.
Ett hus har ett effektbehov som beror på de effektförluster man har genom väggar, vind, grund, fönster, ventilation mm. Om värmepumpen täcker detta effektbehov behövs ingen tillskottsel. Jag menar att det går att bygga ett välisolerat hus som klarar sig med 5 kW värmeeffekt ända ned till, låt säga, -25 grader. Jämför med de extremt välisolerade hus som redan byggts. De klarar sig nästan helt utan uppvärmning. Ditt resonemang med nollsumma, menar jag är fel sätt att tänka.Summan summarum. Man får alltid mer tillskottsel med en 495:a än med en CE50 (även när det är riktigt kallt) helt enkelt för att 495:an ger 4 kW och CE50 5 kW.