När det gäller 495 så har den en plattvärmeväxlare som förångare, genom den pumpas brine, att stänga av jordslingan kan innebära att brinet blir så kallt att det fryser i plattv-växlaren samt att trycket på lågtryckssidan sjunker så mycket att regleringen stoppar för lågtryck. Om det skulle fungera har man skapat nåt som liknar ComfortZones vp. Så varför inte kolla om den kan vara ett alternativ. Enda fördelen med att modifiera en 495 skulle vara att försöka få bättre värmeåtevinning och möjlighet att lägga en större jordslinga.
Du måste nog dessvärre räkna med att eltillskottet behövs emellanåt, för legionellasäkring.
Tack- Jag skall kolla ComfortZones VP också!
Intressant synpunkt med Legionellasäkring.. Det är ju fråga om lågtemperaturkretsar (tycker jag mig förstått)
Även NIBE har ju en frånluftvärmepump som klarar markvärme- (FLM30 + Fighter 1215).
Har fabrikat NIBE de funktioner jag efterlyst i tidigare inlägg?- dvs möjlighet att stänga av markkretsen ( pga extrem tjäle tex). Jag har fått ett mycket bra intryck av NIBEs broschyrer, då de verkar tydliga, och begripliga.