Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bergvärmepump låter konstigt vid uppstart
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Bergvärmepump låter konstigt vid uppstart (läst 4345 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larkan8
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
larkan8
SV: Bergvärmepump låter konstigt vid uppstart
«
Svar #15 skrivet:
13 december 2020, 22:19:50 »
Citera
Hej igen.
Innan jag skulle sätta den i eldrift provade jag att stänga och och på VP och då startade den som den brukar dvs att det bara knäpper till och sen är det några minuters fördröjd start på kompressorn. Se film på vad som händer.
https://photos.app.goo.gl/5Y6QgEAf2152woiJ6
Samt film på hur kompressorn går igång
https://photos.app.goo.gl/4hZjdiV1Ha4am71s8
Frågan är om det då verkligen är något fel på mjukstartkortet?
De 2 gångerna som jag upplevt felet med att kompressorn börjar vibrera länge och larmet sen gå är när den varit avstängd 1 par timmar och vattnet kallnat. Dels vid centralbytet och sen igår morse efter att strömmen gått kvällen innan och jag stängde då strömbrytaren på VP innan jag bytte huvudräkning och glömde den sätta på VP så på morgonen var det kallt i huset och då när jag skulle sätta på VP blev det samma konstiga start. Så båda gångerna efter längre strömavbrott och med kallt vatten i systemet.
Kan det ha med saken att göra?
Mvh Herman
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2890
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #16 skrivet:
14 december 2020, 04:30:44 »
Citera
Nä har inget med hur kallt vattnet är, du har något knas i startanordningen. eller glapp någonstans.
Loggat
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB
Valiant
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 834
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #17 skrivet:
14 december 2020, 09:15:16 »
Citera
Jag tycker det är dags för mindre snack och mer verkstad.
1)Anslutningar på kompressor kan vara lösa. har du kollat och eventuellt klämt ihop flatstiften som DonPablo föreslagit.
2)Mjukstarten kan vara trasig, har du lossat och kopplat ihop vit-vit sladd och svart-svart sladd, för att se om det fungerar, som 25FOCUS föreslagit. Om du anser att du ej har tillräckliga kunskaper för detta, anlita tekniker eller köp nytt mjukstartkort.
3)Har du som jag föreslagit, kontrollerat att om elvärmepatron eller kompressor går, kontrollerat att det även under belastning finns 3x400V mellan faserna. För att utröna ifall det glappar i strömförsörjning från central.
4) Att anlita en erfaren tekniker kostar pengar. Att på vinst eller förlust inhandla ett nytt mjukstartkort kan löna sig, definitivt eftersom du snart bränner lindningen på pumpen. Strömmarna till pumpen är vanligtvis 4-6 gånger högre när den ej hackar igång. MS löser, annars hade den brunnit med en gång!
Loggat
larkan8
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
larkan8
«
Svar #18 skrivet:
14 december 2020, 12:56:28 »
Citera
Tack för svar. Elektrikern kommer under veckan.
I natt när pumpen gick med kompressorn har VP tid ökat med 11 h och el ts-tid med 1 h, är det ett tecken på att den inte bara går på el utan att den funkar som den ska, just nu?
Jag mätte faserna nu och det är 400v när jag håller mellan l1, l2, l3. Se bild.
Har inte testat det andra än.
Tack.🙏
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #19 skrivet:
14 december 2020, 13:22:32 »
Citera
Bra att elektriker kommer. Att testa spänning med en testpinne ger endast en mycket grov uppskattning. Det kan lika gärna vara 300 som 400 volt mellan faserna. Det är universalinstrument som gäller.
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
«
Svar #20 skrivet:
15 december 2020, 19:09:36 »
Citera
Jag kan tipsa om sökfunktion på forumet. En sökning på mjukstart i nibe delen av forumet kommer ge dig info och tips på felsökning av den älskade komponent. Det kommer nya trådar varje år.
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4270
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #21 skrivet:
15 december 2020, 21:32:42 »
Citera
Tycker den låter som en scrollcompressor som går åt fel håll. Det är väl en rotary i den? Eller är det två cylindrig kolv? Om det är den förstnämnda så bör den vara fasföljdskänslig.
Inkommande faserna är färgmässigt omväxlade. Kanske gjordes det när pumpen var ny. Pga gamla elcentralen kanske var fasskiftad. Idag kanske elcentralen är rätt och då behöver inte faserna i pumpen vara växlade.
Testa skifta faserna (Svart och brun där du mätte), låter det värre så stäng av direkt och invänta elektrikern. Med lite tur är det enda felet.
Skruva gärna ur huvudsäkringarna vid elmätaren och lägg de i fickan om du gör arbetet. Mät ändå med ditt instrument före och efter spänning tas bort.
Om elektrikern gör besök:
1. Översyn elcentral så det ser bra gjort ut, så inga kablar är skruvade i isoleringen eller annat.
2. Fasföljdmätning i värmepumpen
3. Intern VP-felsökning.
---
Byt inte värmepump före kompressor eller kylkrets havererat om elräkningen är helt ok trots tillskottsanvändningen.
«
Senast ändrad: 15 december 2020, 21:34:45 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #22 skrivet:
16 december 2020, 14:21:26 »
Citera
Men om det är en fasvänd scroll, hur kan den låta normalt efter en stund eller ibland? Scroll fanns på de största pumparna förr. 15 och 17kw vill jag minnas.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #23 skrivet:
16 december 2020, 14:26:50 »
Citera
Vet inte. Har ingen förtroende för elcentralbytet om jag ska vara ärlig. Det borde legat i elektrikerns intresse att lämna huset med samma funktioner som innan.
Synd det inte kom ett bekräftande svar på om det var ljud från elcentralen eller om den var "från bytet" av elcentralen.
Men tycker det jag hör av kompressorn låter som en "snarkande" scroll. De kanske blir tysta till slut av fel anledningar, ingen aning, så länge har jag inte vågat vänta.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #24 skrivet:
16 december 2020, 15:40:45 »
Citera
han skrev att han skrivit fel om centralen, ljudet kom från värmepumpen. hade det vart en scroll, hade han inte fått någon värme om den gick fel väg.
«
Senast ändrad: 16 december 2020, 15:43:22 av DonPablo
»
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #25 skrivet:
16 december 2020, 17:21:41 »
Citera
Mja det verkar vara lite trött-i-huvudet-slutsatser från min sida..
Hittade nu att han hade skrivit var ljudet kom ifrån, tack!
Lyssnade först nu på klippen på första sidan, där låter den ju lite mer som bara mjukstartfel och även låter som den går åt rätt håll när den väl går.
Dock går elpatronen samtidigt så svårt att avgöra var värmen kommer ifrån.
Men på denna sidan så låter sista klippet lite som en fasvänd pump tycker jag.
Fasteorin känns inte längre så stark. Men det är nog bara ägaren som kan berätta om sista klippet var ett normalt ljud.
Lite märkligt det hela. Sannolikheten för att mjukstarten går sönder när elektrikern stänger ned centralen känns ju inte så stor. Borde finnas någon grundorsak.
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #26 skrivet:
16 december 2020, 20:59:36 »
Citera
HBerggren skrev: Lite märkligt det hela. Sannolikheten för att mjukstarten går sönder när elektrikern stänger ned centralen känns ju inte så stor.
Själv stängde jag av min med frånskiljaren på väggen. Detta knäckte mjukstarten. En frånskiljare skapar gnistor då den öppnas.
Eftersom jag kan löda en del, köpte jag nya TRIAC på Ebay för ca 50 kr och lödde in dessa och mjukstarten hoppade igång igen. Tyvärr verkar det som om man spar in mycket på transientskydd. Säkerligen på förekommen anledning har man nu installerat en drossel på inkommande kraft till 12kW versionen av S1255 och F1255. Min uppfattning är att passande drossel skulle sitta på samtliga storlekar.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bergvärmepump låter konstigt vid uppstart
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1525
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Börje__
Rdx
G Bergström
TS Comfort AB
perra83
Heat?
Hilton
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info