0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framledning 39(33)Retur 23(55)Returen på golvvärmen är ganska kall, naturligt när cirkulationen är kass antar jag. Golvvärmefördelaren har bypass. Har dem igång på sommaren på nedervåningen , men drar ner rumstermostater på ovanvåning.Har haft tryckfall i expansionskärlet, men släpper luft & inget vätska om man pyser ventilen under något.Ska man chansa på ny cirkulationspump eller tror ni det är mer komplext?!Den verkar kunna producera varmvatten, då går cirkulationspumpen utan varningar och rören är rejält varma!Alternativt köpa en ny panna då denna är 12 år......
Den delen som du syftar på heter växelventil.Det är inte helt ovanlgt att det är skit i värmeväxlare och slangar i värmepumpen vilket gör att flödet blir lågt och delta t på elementvattnet blir högt.Det var inte länge sen det var en thermia med det felet. Jag har en äldre modell som också har haft problem med det. Jag fick koppla in en separat pump mot värmeväxlaren och spola rent med oxalsyra. Vill du veta hur det funkar så här jag skrivit en tråd där det finns bild på hur jag gjorde.
Ja tack vore bra och läsa, vart hittar jag den tråden?
Fjädern i ventilen kan vara lite hård, men åker den ut direkt när du släpper så är den OK.Jag funderar mer på om cirkpumpen och styrningen till denna är frisk?