0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gammal är pumpen? Förr var det vanligt att man dimensionerade för 50-60% effekttäckning, dvs att pumpen gav 50-60% av effektbehovet vid dimensionerande utetemperatur. Det betyder i mellersta Sverige, där dimensionerande utetemperatur ofta är ca -18 grader, att pumpen klarar att värma huset till några minusgrader. Numer är det vanligt att on/off-pumpar dimensioneras för 70-80% effekttäckning och inverterpumpar för 100%.Att dimensionera en on/off-pump för 100%effekttäckning brukar kräva att man installerar en tank för att få större vattenvolym i radiatorsystemet. Sådana är inte gratis.
Eh?1145 finns ju även som 8 och 10 och har väl alltid funnits som det?Alla har väl mjukstart?
Jag har provat att köra både lägre och högre flöde på värmesidan för att se vilket som ger bäst komfort, just nu tror jag pumpen står på 45%, nere vid 25-30% brukar den ligga på runt 6-7 grader delta vid enbart kompressordrift. När tillsatsen kickar in, hur relevant är deltat i det läget? Är det fortfarande önskvärt att hålla det <10 grader? Eller är det enbart relevant vid enbart kompressordrift?
Nåt som stör mig lite är att radiatorn i källaren har ett delta på nästan 10 grader, medans övriga element i huset ligger på 2-3 grader. Detta betyder väl rimligtvis att radiatorn i källaren drar mest effekt, eller?
Nåt som stör mig lite är att radiatorn i källaren har ett delta på nästan 10 grader, medans övriga element i huset ligger på 2-3 grader. Detta betyder väl rimligtvis att radiatorn i källaren drar mest effekt, eller? Skulle vilja strypa det lite, men slottsvredet på radiatorn har fastnat, så vet inte om det redan är strypt. Stryper jag det mer, så ökar väl deltat ännu mer egentligen, så en förklaring skulle kunna vara att det redan är strypt. Källaren håller ca 17-19 grader idag, vilket inte alls är speciellt nödvändigt egentligen, hade räckt att ha en 14-15 grader där, det skulle väl i såna fall lämna mer effekt åt resten av huset.