Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp  (läst 6246 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 245
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #15 skrivet: 23 oktober 2020, 00:12:23 »
Hur gammal är pumpen? Förr var det vanligt att man dimensionerade för 50-60% effekttäckning, dvs att pumpen gav 50-60% av effektbehovet vid dimensionerande utetemperatur. Det betyder i mellersta Sverige, där dimensionerande utetemperatur ofta är ca -18 grader, att pumpen klarar att värma huset till några minusgrader. Numer är det vanligt att on/off-pumpar dimensioneras för 70-80% effekttäckning och inverterpumpar för 100%.

Att dimensionera en on/off-pump för 100%effekttäckning brukar kräva att man installerar en tank för att få större vattenvolym i radiatorsystemet. Sådana är inte gratis.

Pumpen är installerad 2015, men som ersättare till en äldre pump. Mycket möjligt att den bara dimensionerades efter tidigare borrhål och om det borrades efter tidigare norm kanske det är som du säger. Nu har det inte varit kallt på ett tag så har inte kunnat forska i saken mer just nu. Ska försöka få in loggning av pumpens sensorer och data vad det lider, så får man lite mer inblick i hur den jobbar.
NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Valiant

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #16 skrivet: 23 oktober 2020, 10:36:50 »
Du skrev: Pumpen är installerad 2015, men som ersättare till en äldre pump. Mycket möjligt att den bara dimensionerades efter tidigare borrhål.

Jag hade en bra dialog med Nibe via min installatör vid byte från 8,5 kW till 12kW F1155.
Aktivt borrdjup ca 156 meter och det har aldrig varit problem med befintlig pump och borrans kapacitet. Har aldrig gått under -2C på utgående. Men idag hade man borrat mycket djupare.
Jag ville ha en mjukstartad F1145, men den finns endast i 6 eller 12kW. Nibe sa att med de nya effektiva pumparna kommer borran troligtvis att frysa, rådet blev att välja en 6kW med mjukstart eller en 12 kW typ F1155 med frekvens och därmed automatisk effektanpassning till borrans temperatur.
Det kan hända att din föregående ägare varit i samma situation och därmed valt en mindre värmepump.
Kommer att bli en intressant vinter och se om pumpen behöver anpassa sig till borrans kapacitet.
Har en liten fundering, om min nya pump kommer att begränsa effekten = frekvensen, är det någon fördel att spärra högre frekvenser?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4460
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2020, 19:20:25 »
Eh?
1145 finns ju även som 8 och 10 och har väl alltid funnits som det?
Alla har väl mjukstart?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Valiant

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2020, 21:53:32 »
Eh?
1145 finns ju även som 8 och 10 och har väl alltid funnits som det?
Alla har väl mjukstart?
Nu kommer jag ihåg. Min pump var på 8,5 kW vilket räckte till -8C. Ville klara lite mer och därför ha steget större än 8 kW.
Men Nibe föreslog 6kW med min borra.

Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 245
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2021, 17:13:55 »
Vill lyfta denna diskussion igen, då jag har lite nya observationer kring hur värmesystemet fungerar.

Det visar sig att tillsatsen går igång redan vid 0 grader i princip, och vid -2 och neråt behövs dessutom flera steg.

Ytterligare faktorer som spelar in, är att jag dessutom har mellan -1.5 till -2 på inkommande brine, och ca -4 till -6 på brine ut. Jag har försökt hitta siffror på hur COP-värdet påverkas av brine-temperatur, men har gått bet. Är det någon som vet var man kan hitta en graf över detta?

Jag gjorde även ett test, att köra enbart eltillsatsen på 6kW (motsvarande pannans effekt), och kikar jag på temperaturgrafen så blir det en markant snabbare stigning på VB-tempen, samt når högre (åtminstone 5 grader högre, förmodligen lite mer) vilket då betyder att pannan inte levererar ens i närheten av 6kW (snarare 3, kanske 4kW) redan vid +4 grader ute (vilket det var när jag testade eltillsatsen).

Nu till min fråga: Om COP under rådande omständigheter har sjunkit på min panna (pga låg brine-temp, slitage, dåligt med köldmedium?), betyder det att pannans värmeeffekt minskar, eller att elförbrukningen ökar? Min gissning är det förstnämnda, men skulle gärna vilja veta definitivt svar.

Och också, vad finns det för orsaker till att pannan inte ger den effekt den är specad för? I dokumentationen så anges en himla massa olika effekter vid olika temperaturer, men utan en graf har jag svårt att förstå vad jag ska förvänta mig (och förstå om pumpen fungerar som avsett).

Effektdata enligt EN 14511 nominellt 0/35 – Avgiven effekt kW 5,39

Jag kan iaf konstatera att den inte ger några 5,39 kW iaf...
NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4900
  • Karma +7/-5
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2021, 18:11:59 »
Den tappar 200 Watt för varje grad kallare köldbärare.

Det betyder att värmepumpen endast ger 5 kW vid -2/35, samt endast 83% i jämförelse med 6 kW el-tillskott.

Begränsa el-tillskottet till 3 kW, och notera deltaT med och utan tillskott d.v.s. vilket deltaT har du med enbart kompressor samt vilket deltaT har du med kompressor + tillskott.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9909
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #21 skrivet: 01 januari 2021, 18:13:38 »
Varje grad lägre köldbärartemperatur sänker pumpens effekt med 4-5% så pumpen ger i bästa fall 5 kW. Lägre  köldbärartemperatur medför att både pumpens effekt och pumpens elförbrukning minskar men då pumpens effekt minskar mer än elförbrukningen minskar också COP.

Det blir en bättre jämförelse med elpatronen om man jämför temperaturdifferensen värmebärare ut/in för värmepumpen med motsvarande värden för elpatronen. Man bör tänka på att elpatronens effekt inte är exakt den angivna, för min pump skiljer det 5%. Effekten är påverkas dessutom rätt mycket av nätspänningen, elpatronens effekt är ju proportionell mot kvadraten på spänningen. Vill man ha ett noggrant värde på elpatronens effekt får man ta hjälp av elmätaren.   

Jag rekommenderar att testa med värmepumpen mot 6 kW elpatron. Givarnas felvisning spelar mindre roll när ju närmare i effekt elpatronen och värmepumpen ligger när man jämför temperaturdifferenserna. 
« Senast ändrad: 01 januari 2021, 18:17:44 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2889
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #22 skrivet: 01 januari 2021, 18:34:44 »
1226 är inte så gammal pump, men det är en riktig snikversion, värmeväxlarna har knappa hälften i plattantal mot 1245 pumparna
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #23 skrivet: 01 januari 2021, 21:56:49 »
Jag har för mig att F1226 kom efter F1245 och är en enklare av den men cop skiljer inte så våldsamt mellan dom ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30689
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #24 skrivet: 02 januari 2021, 01:22:23 »
Vad jag kan se på den där grafen är att tempdiffen mellan fram och retur ser ut att vara lite låg.
Prova att justera in cirkpumpen för att få lite högre tempdiff, även och flödet minskar så kommer värmepumpens uteffekt blir lite bättre om du får upp diffen mellan VP-fram och VP-r till över 5C.
Om källaren inte används så ofta så rekommenderar jag att sänka temperaturen där, t ex med en termostat.
Gammal källare läcker otroligt med värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2889
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #25 skrivet: 02 januari 2021, 04:41:47 »
Exakt, sänk cirkpumphastigheten tills du får ett delta på uppemot 7-10 grader, varför hänga upp sig på att cirkpumpen går på 30% eller 1%, huvudsaken pumpen går bra, och du har varmt. fabriksinställningarna som pumpen kommer med, funkar säkert i många fall, men är nog inte optimala någonstans.
Det går inte på en grisblink att justera in en anläggning, sådant tar lite tid, men det är det väl värt.
Logga med usb och lägg ut här, så kan du få bättre hjälp. logga 1 gång i minut.
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 245
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2021, 20:39:09 »
Okej, jag har testkört med elpatronen med fasta effekter, och följande deltas:

Enbart VP: 4.6-4.8

Enbart eltillsats, begränsad till (och körd sagda effekt):
4kW 4.2-4.3
5kW 4.9-5.0
6kW 5.8-5.9

Med VP igång och 6kW tillsats kombinerad, så nådde den utan problem 10.5-10.6 i delta, men då gradminuterna snabbt betades av var det lite svårt att köra den tillräckligt länge för att se om det faktiskt skulle gå högre.

Så detta betyder rimligtvis att effekten jag får ut från kompressorn borde motsvara ca 4.7-4.8 kW nånting? Rimligt? Om det är som ni säger, att man tappar 4-5% (200W) per lägre grad på brine in, och pannan ska ge 5.39kW vid 0-gradigt, så verkar väl det stämma ganska bra, och alltså förväntad effektprofil.

Jag har provat att köra både lägre och högre flöde på värmesidan för att se vilket som ger bäst komfort, just nu tror jag pumpen står på 45%, nere vid 25-30% brukar den ligga på runt 6-7 grader delta vid enbart kompressordrift. När tillsatsen kickar in, hur relevant är deltat i det läget? Är det fortfarande önskvärt att hålla det <10 grader? Eller är det enbart relevant vid enbart kompressordrift?

Nåt som stör mig lite är att radiatorn i källaren har ett delta på nästan 10 grader, medans övriga element i huset ligger på 2-3 grader. Detta betyder väl rimligtvis att radiatorn i källaren drar mest effekt, eller? Skulle vilja strypa det lite, men slottsvredet på radiatorn har fastnat, så vet inte om det redan är strypt. Stryper jag det mer, så ökar väl deltat ännu mer egentligen, så en förklaring skulle kunna vara att det redan är strypt. Källaren håller ca 17-19 grader idag, vilket inte alls är speciellt nödvändigt egentligen, hade räckt att ha en 14-15 grader där, det skulle väl i såna fall lämna mer effekt åt resten av huset.

Är lite orolig att vredet ska börja läcka om jag börjar mecka med det, och inte kul att behöva tömma systemet och täta nu under vintern  Sc:,h

NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4900
  • Karma +7/-5
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2021, 20:59:05 »
Jag misstänker att du har högre tryckfall på en belastad plattvärmeväxlare, än du har på el-patron d.v.s. flödet bromsas mer över kondensorn när den producerar 5 kW än den bromsas över el-patron när den producerar 5 kW.

Gissar och tror att din värmepump gör det den ska, och till rätt COP.  tummenupp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9909
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2021, 21:22:01 »
Jag har provat att köra både lägre och högre flöde på värmesidan för att se vilket som ger bäst komfort, just nu tror jag pumpen står på 45%, nere vid 25-30% brukar den ligga på runt 6-7 grader delta vid enbart kompressordrift. När tillsatsen kickar in, hur relevant är deltat i det läget? Är det fortfarande önskvärt att hålla det <10 grader? Eller är det enbart relevant vid enbart kompressordrift?

Det är temperaturdifferensen över förångaren som ska vara 6-7 grader så det finns ingen anledning att ändra flödet när elpatronen går igång.

Citera
Nåt som stör mig lite är att radiatorn i källaren har ett delta på nästan 10 grader, medans övriga element i huset ligger på 2-3 grader. Detta betyder väl rimligtvis att radiatorn i källaren drar mest effekt, eller?

Det behöver det inte betyda. En radiators värmeavgivning bestäms av skillnaden mellan dess medeltemperatur och omgivningstemperaturen och radiatorns storlek och konstruktion. Enbart temperaturdifferensen över radiatorn säger inget. Tror snarare att den höga differensen beror på lågt flöde genom radiatorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 913
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Felsökning, F1226-6, svårt att nå hög framledningstemp
« Svar #29 skrivet: 03 januari 2021, 17:00:38 »
Nåt som stör mig lite är att radiatorn i källaren har ett delta på nästan 10 grader, medans övriga element i huset ligger på 2-3 grader. Detta betyder väl rimligtvis att radiatorn i källaren drar mest effekt, eller? Skulle vilja strypa det lite, men slottsvredet på radiatorn har fastnat, så vet inte om det redan är strypt. Stryper jag det mer, så ökar väl deltat ännu mer egentligen, så en förklaring skulle kunna vara att det redan är strypt. Källaren håller ca 17-19 grader idag, vilket inte alls är speciellt nödvändigt egentligen, hade räckt att ha en 14-15 grader där, det skulle väl i såna fall lämna mer effekt åt resten av huset.
Tillfällig low-tech lösning: lägg något som isolerar på raditorn, t ex en filt. Då borde de blir mindre effekt dit och kallare i källaren.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!