0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man brukar säga att de flesta värmepumpar jobbar mest effektivt med ett temperaturdelta på runt 7° mellan framledningstemperatur och returledningstemperatur. Men det är långt ifrån alltid det blir så beroende på aktuellt värmebehov. Hur stort är huset? När är huset byggt? I vilken del av landet ligger det? Energiförbrukning? Finns det förbrukningsdata från tiden innan värmepumpen installerades?
... så får jag uppfattningen att den i princip har behövt köra med tillsats om det blir mer än -5 grader ute, vilket låter helt orimligt...
Det tycker jag inte är orimligt för ett hus i Södermanland. Är det normalt klimat och inget köldhål det handlar om bör värmepumpen täcka ca 95% av husets värmebehov. Min pump klarar ca -3 och det blir inte så mycket tillsatsel en normal vinter.
Om man då utgår från Flen med dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -17,9° och gissar på effektbehovet 7,8 kW för ca 150 kvm uppvärmd yta så blir energitäckningsgraden 93% och kompressorn klarar det ner till -2° innan el-tillsats behövs enligt NIBEs dimensioneringsprogram. F1226-6 ger 3,8 kW värme vid DVUT och aktivt borrhålsdjup är beräknat till 94 m. Utifrån denna beräkning kan man säga att värmepumpen är något underdimensionerad.
Ja precis runt 4 kW el-tillsats vid DVUT men det är ytterst få dygn som är så kalla som DVUT statistiskt. Däremot kanske veckor med -10°(?) När huset är så gammalt bör det ha ganska kraftiga rör och radiatorer i värmesystemet(?) Då klarar man sig med medelhög framledningstemperatur vid DVUT. Värmepumpar jobbar helst med max 55° och vissa modeller klarar lite till innan de går över och blir rena elpannor om man behöver över 60-65° vid DVUT.
Nu har jag inte bott här över vintern än, men statistiskt sett så brukar det förekomma åtminstone 1 månad med konstant minusgrader (inte förra vintern då den var ovanligt mild), gissar att jag får förbereda mig på en saftig elräkning den månaden då. Men om vi säger såhär då: Vid sträng kyla, VP går max och ger 3.8kW värme, och tillsats går in (den är satt till max 5kW), och enligt beräkning så behövs ca 7.8kW för att hålla värmen. Kan jag då räkna med att tillsatsen kommer dra ca 4kW i snitt vid den temperaturen, vilket då ger mig ca 100kWh per dygn extra? Tänker jag rätt då? Då blir det kanske inte så farligt, jag tänkte inte på att VP fortfarande bidrar med sin max-effekt och tillsatsen toppar bara upp behovet, såg framför mig att det blev som direktverkande el vid minusgrader
Men alltså, vid ett par minusgrader så kommer ju inte VP ens i närheten av 55 grader, utan kämpar redan strax över 30 grader, men det handlar bara om att effekten på VP är för låg? Förstår fortfarande inte hur jag ska tänka kring flöde på värmebärarsida. Egentligen så borde ju högre flöde ge mer transporterad energi, men samtidigt så ska man ha ett visst delta-T på ut/in till VP, vilket man åstadkommer genom att sänka farten på pumpen...
Jag tycker det är utmärkt att det vid några minusgrader ute räcker med en framledningstemperatur på lite över 30 grader för att få lagom varmt inomhus. Det kommer att ge trevliga elräkningar så länge det inte behövs tillsatsel. Mitt hus behöver en framledningstemperatur på lite över 40 grader vid några minusgrader. Värmepumpen kunde gärna ha varit ett nummer större men det är bara att gilla läget. Högre flöde ger inte mer transporterad energi. Den värme som transporteras från pumpen är proportionell mot flödet multiplicerat med temperaturdifferensen in-ut. Högre flöde ger lägre temperaturdifferens så produkten blir densamma. Med tanke på att det är R407 i pumpen bör temperaturdifferensen vara runt 7 grader för bästa verkningsgrad men det är ett flackt optimum så det är inte så noga.