0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Tack för engagemang i mitt problem.Jag håller med om att symptomen/bakgrunden stämmer mycket bra överens på luft i köldbäraren, men rotorsaken är ju faktiskt inte identifierad. Jag skulle påstå att det är för tidigt att utesluta pumpen och flödesgivaren som möjlig felkälla. Men, det känns ju rimligt att börja med en avluftning.Vad gäller avluftare på brine så omnämns inte det i Daikins installationsmanual överhuvudtaget, vare sig i text eller i flödesscheman. Avluftning enligt Daikin instruktion är beskriven så här: "Det finns 2 sätt att genomföra luftning: Med en station för påfyllning av bärare eller med station för påfyllning av bärare i kombination med enhetens egna bärarpump".Så, min officiella Daikin installatör kommer sannolikt att hävda att installationen är helt korrekt (och jag har ju svårt att hävda motsatsen)Hur som helst, installatören har uppenbarligen inget större intresse av att lösa mitt problem, som sagt 2-månaders jubileum idag. Hen ser det kanske ur någon annan synvinkel och kanske inte problemet som sitt.... Så, jag tänker att jag tar hit en vvs:are som monterar en avluftare, dubbelkollar filter, fyller på och trycksätter. Om det inte löser problemet så får jag försöka tjata hit installatören för utbyte av pump/givare eller vad som nu eventuellt kan vara möjliga felkällor förutom luft i brine. Måste man använda öppet kärl med extern pump efter installation av avluftare? Eller räcker der att låta maskinen gå och inledningvis avlufta frekvent?
Fantastiskt bra att du Daikin vet vad kunden blivit lovad för garanti
Att installation av luftare skall finnas på högpunkterna finns i manualen (för de installatörer som inte hade kunskapen)D
Hoppades på att jag skulle hitta det för att kunna slå installatören i huvudet med det, men tyvärr finns ju den texten enbart för värmekretsen, inte för brine. Så rent krasst så har installatörern följt Daikins installationsbeskrivning.