Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Felkod E7-62  (läst 329 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GBE

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkod E7-62
« skrivet: 22 september 2020, 15:15:14 »
Hej alla.
Jag har tyvärr drabbats av problemet "felkod E7-62" på min 6 år gamla Daikin värmepump. (Någon typ av flödesstörning i köldbäraren).
Till saken hör att tryckmätaren för köldbäraren (brine) har legat nära 0 under en tid, kanske några månader. Trots detta har allting funkat bra. För några dagar sedan stannade dock anläggningen och varmvattnet "tog slut". Det är ju så det märks denna årstid.
 Ett samtal till min installatör och han var här på momangen och fyllde på brine till normalt tryck. Det gick åt någon liter. Trots denna åtgärd fortsätter stoppen med samma felkod var och varannan dag. Jag återställer enligt instruktion på skärmen och allt snurrar igång.
Jag hittar många trådar i detta forum om denna felkod. Flera verkar ha problem med ett störningsfilter på cirkulationpumpens nätsladd som "brinner upp" + byte av en säkring. Mitt problem verkar inte passa in på detta, min VPump går snällt igång efter någre knapptryckningar och det luktar inget bränt. Det kan ju ändå vara något med d.o. filter, jag har inte öppnat och tittat ännu.
Fler förslag, någon......

Utloggad Daikin_

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2333
SV: Felkod E7-62
« Svar #1 skrivet: 22 september 2020, 15:30:31 »
Hej alla.
Jag har tyvärr drabbats av problemet "felkod E7-62" på min 6 år gamla Daikin värmepump. (Någon typ av flödesstörning i köldbäraren).
Till saken hör att tryckmätaren för köldbäraren (brine) har legat nära 0 under en tid, kanske några månader. Trots detta har allting funkat bra. För några dagar sedan stannade dock anläggningen och varmvattnet "tog slut". Det är ju så det märks denna årstid.
 Ett samtal till min installatör och han var här på momangen och fyllde på brine till normalt tryck. Det gick åt någon liter. Trots denna åtgärd fortsätter stoppen med samma felkod var och varannan dag. Jag återställer enligt instruktion på skärmen och allt snurrar igång.
Jag hittar många trådar i detta forum om denna felkod. Flera verkar ha problem med ett störningsfilter på cirkulationpumpens nätsladd som "brinner upp" + byte av en säkring. Mitt problem verkar inte passa in på detta, min VPump går snällt igång efter någre knapptryckningar och det luktar inget bränt. Det kan ju ändå vara något med d.o. filter, jag har inte öppnat och tittat ännu.
Fler förslag, någon......
Med ditt beteende så sätter jag min peng på luft i köldbäraren.
Filtret ger andra symptom (oftast 100 % stopp inom 15 sekunder)
Finns det någon avluftare på utgående köldbärare på högsta punkten ?

Mvh
D

Utloggad GBE

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Felkod E7-62
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2020, 11:24:05 »
Efter påfyllning/trycksättning av brine och tre veckors drift verkar detta fel borta. Jag får nog hålla koll på trycket i fortsättningen, det smiter nog lätt in luft med för lågt tryck under en längre tid.
G.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?