0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla.Jag har tyvärr drabbats av problemet "felkod E7-62" på min 6 år gamla Daikin värmepump. (Någon typ av flödesstörning i köldbäraren).Till saken hör att tryckmätaren för köldbäraren (brine) har legat nära 0 under en tid, kanske några månader. Trots detta har allting funkat bra. För några dagar sedan stannade dock anläggningen och varmvattnet "tog slut". Det är ju så det märks denna årstid. Ett samtal till min installatör och han var här på momangen och fyllde på brine till normalt tryck. Det gick åt någon liter. Trots denna åtgärd fortsätter stoppen med samma felkod var och varannan dag. Jag återställer enligt instruktion på skärmen och allt snurrar igång. Jag hittar många trådar i detta forum om denna felkod. Flera verkar ha problem med ett störningsfilter på cirkulationpumpens nätsladd som "brinner upp" + byte av en säkring. Mitt problem verkar inte passa in på detta, min VPump går snällt igång efter någre knapptryckningar och det luktar inget bränt. Det kan ju ändå vara något med d.o. filter, jag har inte öppnat och tittat ännu. Fler förslag, någon......
Hej!Vi har en Daikin Bergvärmepump som installerades under vintern 2018. Den har fungerat felfritt till slutet av förra året.Under hösten 2020 upptäckte jag att trycket i brine var riktigt lågt, sannolikt 0 bar. Jag har inte identifierat något läckage och min uppfattning är att trycket sjunkit succesivt efter installationen. För att inte få problem under vintern tog jag hit installatören för påfyllning och trycksättning, detta genomfördes i mitten av Oktober 2020. Pumpen fungerade fint efter detta men på julaftons morgon löste den ut med felkod E7-62. Felet gick att återställa och den gick sedan ca 1 vecka innan den åter lösta ut. Efter detta så har den löst 2-3 gånger per dygn. Oftast startar den direkt efter återställning och går 6-7 timmar, men vid några enstaka tillfällen så har den löst ut direkt och behövt återställas flera gånger i rad. Inga övriga felkoder eller varningar har registrerats och så vitt jag kan förstå fungerar pumpen normalt mellan återställningarna. Förra veckan fick jag hit installatören för en felsökning - han kunde inte hitta något problem/fel som kunde relatera till felkoden. Jag har påtalat det som står i denna tråd, att en möjlig felkälla är luft i brinekretsen, installatören avfärdar detta med att det inte finns något ljud som tyder på luft i kretsen. Installatören vet inte hur han skall gå vidare utan söker nu hjälp från Daikin. Finns det någon här som har nåra tips på möjliga felorsaker? Något som vet vad villkoret är för att felkod "E7-62" skall sättas? (gissar att den tittar på svaret från flödesgivaren?)Är det rimligt att det går at lyssna sig till om det är luft i kretsen? (jag tror installatören använde stetoskop)Tacksam för all input :-)
Tack för snabbt svar. Jag saknar dessvärre möjlighet att avlufta KB kretsen. KB slangarna kommer in i marknivå, en bit upp på väggen sitter ett påfyllnadskoppel, de fortsätter sedan upp och in på ovansidan av pumpen. Installatören har som sagt avfärdart denna möjliga felorsak med motiveringen att det inte hörs något ljud som tyder på luft, hen är inne på att chansbyta cirkulationspumpen och flödesgivaren. Gör man det och avluftar ordentligt (med extern cirkpump och öpper kärl) så borde jag väl i och för sig vara av med problemet.... Är du säker på att det rimligtvis inte går att lyssna sig till om det är luft i KB? Med stetoskop?Finns det kanske någon möjlighet att få en officiell återkoppling från Daikin på min problembeskrivning? (jag har mailat för någon månad sedan utan svar).
Hej! Tack för input. Från mitt perspektiv så är detta ett garantiärende och hur det löses blir ju svårt för mig att styra. Jag litar på att installatören tar rätt beslut och att han också får rådgivning och support direkt från Daikin. Sen börjar jag ledsna på att ha en pump som löser ut flera gånger om dygnet , 2-månadersjubileum imorgon - men det är en annan aspekt😀
Installationsrelaterade fel täcks inte av tillverkargarantin.Du får åberopa konsumenttjänstlagen i detta fall.Att sätta avluftare på högsta punkter hör till grundläggande VVS kunskap.MvhD
Fantastiskt bra att du Daikin vet vad kunden blivit lovad för garanti