0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har brummat och gått en halv vinter och en nästan hel sommar .2 saker , utomhusenheten låter mer än mina tidigare maskiner med R410a , den sänker fläkthastigheten med automatik i värmeläget när börvärdet närmar sig sitt inställda värde . Kan vara både positivt (slipper känslan av kalldrag) och negativt om man vill få värmen långt bort från utblåset.Annars är jag mycket positiv till maskinen .
Ja, fläkthastigheten sänks för att inte blåsa "kallt" även i manuellt fläktläge. Enligt Daikin kan detta åtgärdas genom att byta styrkort i inner-delen till det som satt i förra generationen av värmepumpen, den så kallade XR-serien. Det är en medveten feature alltså av Daikin för att undvika klagomål som tidigare fanns om att det blåste kallt när man körde med fast fläkthastighet vid lågt effektbehov.Avfrostningsalgoritmen på XRH30 sker baserat på av maskinen uppmätta temperaturer och uträknat behov, alltså inte något fast tidsintervall.
Du får nog specificera mer vad som ingår i priset som tex rörlängd, typ av yttervägg samt om dom tex dragit matning från ledig plats i elcentral eller det är exkl elmatning.Andra tillval som stålfjäderdämpare eller tak över utedel ?Då får du troligen mer relevanta svar
Jag kan bara säga att vi är fantastiskta nöjda med vår pump, en XR30. Jag uppfattar utedelen som väldigt tyst, den stör verkligen inte. Vi behöver aldrig tänka på avfrostningar, det sker utan att det blir kallare i huset. Hos oss värmer pumpen 2 plan utan tillskott av annan värme förutom värmeslingor i ett badrum. Detta gäller även vid -15 grader. Vi kör den mest på automatisk fläkt och då blir luftfördelningen bra och ljudnivån låg. Vi skulle inte tveka att köpa samma pump igen.
Återkommer, ska syna offerten som jag har fått vad som ingår. Frågade bra efter pumpen och installation.
Har nu fått en offert på en Daikin Carlson XRH30 inkl installation som landade på 24 600 kr efter ROT.Då undrar man är det rimligt, överpris eller billigt?Vad har ni andra betalat?