0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan inte förstå varför man har sådana finesser på Sanyo som frånslag vid -20 grader, när min Panasonic ger minst dubbelt så mkt värme tillbaka i förhållande till vad den förbrukar vid - 20-22 grader, och kom inte och och nämn något om att detta skulle innebära en längre livslängd på pumpen bara, för då måste jag tillstå att Ni är helt ute och cyklar.
kan inte Raffen ringa till Ahlsells tekniker då o äga att dom är ute & cyklar.....du förstår dig säkert bättre på värmepumpar än dom.............eller kanske inte . Jovisst kan jag göra det!! För faktum är att om de påstår att det har med livslängd att göra när man bryter pumpen vid - 20 grader, så är de verkligen ute och cyklar, och det här med värmekablar hit och dit med olika wattstyrka som det nämns om på forumet verkar också helt onödigt. Finns inget sådant på min Panasonic och den fungerar perfekt, förutom en 4 meters värmekabel på 10watt/meter som jag själv har installerat inuti en isolerad slang som avleder avisningsvattnet direkt till dagvattenrör.
Ni som har andra värmepumpar och har läst manualen och vad som står i t.ex. R&R:s tester så vet ni att alla tillverkare har en lägsta rekomenderad driftstemp på ca -10°C - -25°C.Att då lägga in en automatisk stopptemp som säkerställer att lägsta rekomenderade driftstemp verkligen efterlevs kanske inte är så dumt.