Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om tilläggsförsäkring ARCTIC  (läst 9754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #15 skrivet: 19 augusti 2020, 23:05:15 »
Man kan klara sig med värmefläktar mm ett tag, men att det ska ta 4 veckor...   :-\

Jag kollade nu försäkringsvillkoren för Nibe och den verkar vara annorlunda?
I den räcker det med att villaförsäkringen reglerar skadan så tar de hand om resten?
Så när villaförsäkringen svarat att de ersätter skadan med X % så tar Arctic per automatik på sig att betala ut resten.
Se punkt 4 och 9.
Vad har du för konstiga villkor?

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/forsakringsvillkor

Det är samma vilkor om det är Arctic.
Problemet är bara att det svider för dom för det handlar om så mkt pengar. Det är inte ofta att hela pumpen måste bytas... Folksam har avskrivit med 90% och dom vill att det ska räknas som totalskada...alltså dom bryter mot egna vilkor... Frågan är bara varför.
Det står att dom betalar ut per automatik men som sagt då det handlar om mer än 50000 då måste protector godkänna skadan.....
Det är mycket man inte vet om dom så länge man inte får problem.... Och enda man får höra blir "vi beklagar" :)

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #16 skrivet: 19 augusti 2020, 23:12:50 »
Man kan klara sig med värmefläktar mm ett tag, men att det ska ta 4 veckor...   :-\

Jag kollade nu försäkringsvillkoren för Nibe och den verkar vara annorlunda?
I den räcker det med att villaförsäkringen reglerar skadan så tar de hand om resten?
Så när villaförsäkringen svarat att de ersätter skadan med X % så tar Arctic per automatik på sig att betala ut resten.
Se punkt 4 och 9.
Vad har du för konstiga villkor?

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/forsakringsvillkor

Vilkorena heter PRVP 2018:01
"Död länk borttagen" /Admin
« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:10:58 av Rickard »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #17 skrivet: 20 augusti 2020, 08:49:21 »
Aha.
Det är punkt 8 i villkoren som ställer till det för dig.

Citera
Skada skall i första hand repareras. Är reparation inte möjlig kan försäkringsgivaren besluta om utbyte av värmepumpen.

Nån sån bestämmelse finns inte i Nibes villkor.
Det innebär som sagt att du måste invänta beslut från försäkringsgivaren.

Jag skulle sätta lite press på dom att de bryter mot villkoren om de vill tillämpa 100 % avskrivning då det handlar om 90 % och även kontakta en jurist.
Om en juristfirma för din talan brukar det bli lite fart, då inser de att du inte tvekar att dra det till domstol och där kommer de förlora om de inte följer försäkringsvillkoren.
Man brukar ha rättshjälp i hemförsäkringen, kolla detta?


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #18 skrivet: 20 augusti 2020, 09:09:45 »
Aha.
Det är punkt 8 i villkoren som ställer till det för dig.

Nån sån bestämmelse finns inte i Nibes villkor.
Det innebär som sagt att du måste invänta beslut från försäkringsgivaren.

Jag skulle sätta lite press på dom att de bryter mot villkoren om de vill tillämpa 100 % avskrivning då det handlar om 90 % och även kontakta en jurist.
Om en juristfirma för din talan brukar det bli lite fart, då inser de att du inte tvekar att dra det till domstol och där kommer de förlora om de inte följer försäkringsvillkoren.
Man brukar ha rättshjälp i hemförsäkringen, kolla detta?

Jo det står att det ska repareras men under punkt 4 så står det att dom täcker för avskrivningen av villaförsäkringen... Så vad väger mest?
Om villaförsäkringsbolaget beslutat att det ska bytas då borde dom följa sina egna villkor och göra det så enkelt som möjligt.
Det är väldigt otydligt tycker jag....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #19 skrivet: 20 augusti 2020, 09:22:40 »
Jo de kommer försöka hävda att det är deras beslut om den ska bytas, men går det inte att laga så måste de komma fram till detta beslut om övriga villkor ska följas.
De kommer inte undan, så jag skulle nog kontakta en jusristfirma i ditt ställe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #20 skrivet: 22 augusti 2020, 11:51:26 »
Prova kontakta Svenska försäkringsförmedlares förening, Sfm.  Arctic är medlem där. 

Eftersom Arctic bara är förmedlare undrar jag om det är nÃ¥got annat bolag som tar besluten ?  I mitt besked stÃ¥r det AM-Trust
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avslutning av ärendet ! :D
« Svar #21 skrivet: 29 augusti 2020, 20:33:34 »
Nu är problemet löst!
Fick godkänt till slut av Arctic som var tvungen att prata med store bror Protector försäkring ang. utbetalningen av skadan.
Jag hade lite tur så jag fick en ny värmepump installerad. en CTC GSI 16 blev det.
Ärendet avslutades och problemet löstes.... men frågan som kvarstår är ska det verkligen ta så lång tid?
Jag är INTE missnöjd med resultatet utan bara den där väntetiden.... Ska det verkligen vara så ?
Hade det här hänt mitt i vintern ....... och man hade fått höra "Vi beklagar" ... jag vet inte hur jag skulle reagerat då.

AndreasFr

  • Gäst
AndreasFr
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2020, 00:29:56 »
Hur har det gått? Betalar Artic ut något?

AndreasFr

  • Gäst
AndreasFr
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2020, 00:32:34 »
Hur har det gått? Betalar Artic ut något?

Sorry, glöm det, såg svaret :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!