Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om tilläggsförsäkring ARCTIC  (läst 9363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« skrivet: 12 augusti 2020, 19:14:45 »
Hejsan alla!
Det är så här att beredaren i bergvärmepumpen har gett upp ( eviheat ) och enligt rörmokaren så är det väldigt svårt att få tag i reservdelar från eviheat, alltså det kan ta väldigt lång tid.
Hursomhelst jag anmälde skadan till Folksam ( hemförsäkringen ) och dom godkände pumpbyte så då skickade jag alla papper till Arctic och där blev det struligt.
Skickade in allt för 2 dagar sen ( enl. rörmokaren brukar det gå väldigt fort för dom att ge beslutet ) och igår då jag ringde sa hon i kundtjänsten "ring oss om ett par dagar" och idag var svaret annorlunda "det är så att folk har semester ring oss om ETT PAR VECKOR".
Jag har varit utan värme i huset och utan varmvatten i nästan 3 veckor nu och frågan är hur länge till det blir så tack vare Arctic!
Frågan min är: har dom något krav på sig ( arctic ) att lösa problemet inom en viss tidsram eller får dom göra precis som dom vill ?
Om man vill gnälla på dom vem ska man prata med ?
Alla tips är välkomna!

Tack för alla svar jag återkopplar med info hur det gick med bedragarna.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2020, 20:24:49 »
Men det är ju inte Arctic som ska lösa ditt problem, du anmäler bara skadan och ska du lösa detta med Folksam.

När allt är klart skickar du räkningen + bevis info om självrisk + ev åldersavdrag så skall Arctic sedan ersätta dig så du i slutänden inte betalat ett öre.

Ã…tgärdar inte Folksam skadan pga för gammal värmepump >12, eller 13Ã¥r  (eller för dyrt att laga) sÃ¥ tar Arctic hela kostnaden, men dÃ¥ tror jag du fÃ¥r vända dig till vvs företag sÃ¥ fÃ¥r de föra dialog med Arctic. 

Läs det finstilta i Arctics försäkringsbrev. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2020, 20:31:15 »
Men det är ju inte Arctic som ska lösa ditt problem, du anmäler bara skadan och ska du lösa detta med Folksam.

När allt är klart skickar du räkningen + bevis info om självrisk + ev åldersavdrag så skall Arctic sedan ersätta dig så du i slutänden inte betalat ett öre.

Ã…tgärdar inte Folksam skadan pga för gammal värmepump >12, eller 13Ã¥r  (eller för dyrt att laga) sÃ¥ tar Arctic hela kostnaden, men dÃ¥ tror jag du fÃ¥r vända dig till vvs företag sÃ¥ fÃ¥r de föra dialog med Arctic. 

Läs det finstilta i Arctics försäkringsbrev.

Hej och tack för ditt svar!

Om det vore så väl.....
Men då står det så här i Arctics skadeanmälan:
Ett skriftligt godkännande krävs vid utbyte av anläggning, ta därför omgående kontakt med Arctic innan utbytet.
Godkännandet krävs bland annat för garanterad ersättning
Folksam har gjort 90% åldersavdrag och godkänt pumpbyte så Arctic borde stå för 90% av kostnaden.
Frågan är varför dom strular med det....
Jag försökte hitta någonstans i vilkoren om dom hade något slags tidsram på sig att lösa problemet men hittade inget....
Har dragit iväg ett klagomÃ¥l till dom sÃ¥ fÃ¥r se nu om dom blir sur pÃ¥ mig och om jag fÃ¥r bara ett  wave av dom :P

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2020, 20:43:33 »
Jag skulle kontakta Folksam och förklara läget för dom.
De kanske kan sätta lite press på Arctic i sin tur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2020, 20:46:33 »
Jag skulle kontakta Folksam och förklara läget för dom.
De kanske kan sätta lite press på Arctic i sin tur?

Hej!
Jag ska ringa dom imorgon och kolla av med dom men ärligt så tror jag inte att dom bryr sig. Dom betalar ut sina 10% sen får man göra med det som man vill.
Hade varit roligt å höra om nån haft liknande problem med dom och hur det hela slutade :)

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2020, 20:50:41 »
Arctic är ju ett bolag som gÃ¥r bra ekonomiskt sÃ¥ de har väl ingen anledning att strula. 

Har aldrig läst nåt dåligt om Arctic utan det brukar väl funka bra, men tiderna är ju som dom är nu , så det kanske påverkar ?

Hoppas det löser sig.

(Kollade förra hösten med vÃ¥rt FB = Folksam om Ã¥ldersavdrag etc dÃ¥ jag ville reda ut om jag skall fortsätta med Arctic. De nämnde dÃ¥  att Arctic till och med ersatt havererad värmepump med en begagnad efter 100% Ã¥ldersavdrag.  Samt att där kostnaden för Folksam överstiger restvärdet har Arctic tagit hela kostnaden för reparation dÃ¥ Folksam inte velat laga vp.) 
« Senast ändrad: 12 augusti 2020, 21:04:28 av HÃ¥kke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2020, 20:58:51 »
Arctic är ju ett bolag som gÃ¥r bra ekonomiskt sÃ¥ de har väl ingen anledning att strula. 

Har aldrig läst nåt dåligt om Arctic utan det brukar väl funka bra, men tiderna är ju som dom är nu , så det kanske påverkar ?

Hoppas det löser sig.

Dom kommer att lösa problemet förr eller senare...det är bara det att vara utan varmvatten i typ 1-2 månader och då har man betalat den där icke billiga försäkringen ....
Har sagt åt hon i kundtjänsten att vi är 4 vuxna och 2 småbarn som blir påverkade av det ... svaret var "tur att det är sommar" ... det är som ett hån.
Känns som att allt går bra så länge man betalar men då man ska ha valuta för pengarna då blir det bekymmer... men så är det väl oftast med försäkringsbolag.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2020, 21:20:03 »
Dom kommer att lösa problemet förr eller senare...det är bara det att vara utan varmvatten i typ 1-2 månader och då har man betalat den där icke billiga försäkringen ....
Har sagt åt hon i kundtjänsten att vi är 4 vuxna och 2 småbarn som blir påverkade av det ... svaret var "tur att det är sommar" ... det är som ett hån.
Känns som att allt går bra så länge man betalar men då man ska ha valuta för pengarna då blir det bekymmer... men så är det väl oftast med försäkringsbolag.

Börjar Arctic jävlas så påverkar det nog hela vp branschen då de flesta fabrikat erbjuder tilläggsförsäkring via Arctic och vad göra då ?

Varför ringa ? Skicka skriftligt (mejl/brev , ev rek-brev, står nåt om att ladda ned deras vp- skadeformulär online?) håller bäst om det blir konflikt , kolla med konsumentvägledaren i din kommun, inte för att jag tror det hjälper.

Här finns lite för/emot försäkringen https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaekrar-ni-er-vaermepump.252481/
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2020, 17:43:48 »
Ok. ny dag nya äventyr :)
Har pratar med både folksam, arctic och konsumentrådgivare idag och .... blev inte klokare.
Konsumentrådgivare säger att Arctic lagligt sätt har typ 1 månad på sig att lösa problemet efter det åker dom på dröjsmålsräntan .... men inget konkret utan prata med dom.

Arctic har ring mig efter en ganska arg mail och "allt är under utredning".
Dom tycker att offerten som rörmokaren har angivit är orimligt högt ( trots att Folksam godkänt det ) och då fick jag veta att dom ersätter bara 80% av ursprungliga priset då pumpen sattes in ( ca. 9 1/2 år sen ) men då måste allt utredas innan det ska kommas fram till något belopp. Sen fick jag veta att iom. att beloppet överstiger 50k så ska Protector försäkring måste godkänna utbetalningen alltså får inte Arctic göra det själva ( fråga mig inte varför ) Hon frågade om jag läste dom små bokstäverna på baksidan av fakturan ( vilkoren ) och givetvis så har jag inte gjort det och då sa hon att där står det om 80 % max utbetalning osv. Här kommer den punkten.

4. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller vid inifrån kommande fysisk skada på någon del av den värmepumpsanläggning
som anges i försäkringsbeviset. Försäkringen ersätter det avdrag för avskrivning somgörs genom
försäkringstagarens villaförsäkring, samt den självrisk som försäkringstagaren har erlagt, med
anledning av sådan skada.
En förutsättning för ersättning är att skadan är ersättningsbar under försäkringstagarens
villaförsäkring och har reglerats under sådan försäkring samt att skadekostnaden överstiger den
självrisk som avtalats med villaförsäkringsbolaget. Överstiger skadekostnaden självrisken, men
villaförsäkringsbolaget har gjort avskrivning med 100 %på den försäkrade värmepumpsanläggningen,
ersätter försäkringen skadekostnaden, även om villaförsäkringsbolaget till följd av avskrivning inte har
betalat ut ersättning, dock högst med 80% av anläggningens ursprungliga inköpspris.

Sen så sa hon att dom ska ta kontakt med Folksam imorgon och ifrågasätta den orimliga siffran på 109k för byte av pumpen och efter det höra av sig till mig.

Efter avslutat samtal med henne ringde jag Folksam och där fick jag veta att samma person ring dom idag och ifrågasatt offerten.
Svaret som hon fick från Folksam är att det är helt rimligt eftersom att EviHeat inte finns som företag längre och det är i princip omöjligt att få tag i reservdelar till dessa pumpar.
Att deras tekniker har kollat på ärendet och kommit fram till att det kostar så mkt att byta ut allt och att allt är helt rimligt, inga konstigheter.... ändå så ska Arctic utreda vidare via sin tekniker ?
Jag sa till hon på Arctic att jag har varit utan varmvatten i snart 3 veckor nu och enda hon kunde göra var att beklaga :)

Att tillägga är att jag skickade ett ganska arg mail till dom igår kväll där det bland annat stod att dom borde göra sitt jobb :))

Både rörmokaren och Folksam säger att dom inte har råkat ut för liknande problem tidigare ( med Arctic ) och att dom inte förstår vad det handlar om :D
Måste vara att dom är riktigt sura på mig iaf :D

Försättningen följer.... :D

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2020, 17:59:19 »
en sak till att tillägga om jag inte har redan skrivit det.
Folksam har gjort 90% åldersavdrag...den är alltså inte helt avskriven.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2020, 18:20:25 »
SÃ¥ du har fÃ¥tt en helt ny värmepump installerad, eller är det en begagnad som monterats in.  Har de satt in en ny kan jag förstÃ¥ att Arctic kanske knorrar om tak pÃ¥ 80%.

Man skall även ha i åtanke att Arctic faktiskt bara är förmedlare av försäkring, det är AM-trust som är försäkringsbolag om jag inte har fel.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2020, 18:25:18 »
SÃ¥ du har fÃ¥tt en helt ny värmepump installerad, eller är det en begagnad som monterats in.  Har de satt in en ny kan jag förstÃ¥ att Arctic kanske knorrar om tak pÃ¥ 80%.

Man skall även ha i åtanke att Arctic faktiskt bara är förmedlare av försäkring, det är AM-trust som är försäkringsbolag om jag inte har fel.

I maj 2011 installerades ny Eviheat värmepump och det är väl det priset dom menar. Hon frågade vad pumpen kostade på den tiden och gärna ville ha räkning på det så då kunde dom ersätta typ 80% av det priset ... och jag får det aldrig att gå ihop.
Jag kanske har fel men jag ser så här på deras vilkor.

Om pumpen är helt avskriven då gäller det här:
Överstiger skadekostnaden självrisken, men
villaförsäkringsbolaget har gjort avskrivning med 100 %på den försäkrade värmepumpsanläggningen,
ersätter försäkringen skadekostnaden, även om villaförsäkringsbolaget till följd av avskrivning inte har
betalat ut ersättning, dock högst med 80% av anläggningens ursprungliga inköpspris.

Men om den INTE är helt avskriven då gäller det här:
Försäkringen gäller vid inifrån kommande fysisk skada på någon del av den värmepumpsanläggning
som anges i försäkringsbeviset. Försäkringen ersätter det avdrag för avskrivning somgörs genom
försäkringstagarens villaförsäkring, samt den självrisk som försäkringstagaren har erlagt, med
anledning av sådan skada.

Eller har jag fel ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #12 skrivet: 14 augusti 2020, 08:47:08 »
EviHeat verkar finnas kvar:
https://www.eviheat.se/
Men som jag förstått är deras service undermålig.

En viss förståelse har jag för Arctic, en trasig VVB brukar man kunna ersätta billigare än att byta ut hela rasket.
Hade du valt en värmepump från nån av de större tillverkarna från början så hade det inte varit nått problem, men nu sitter du med "svarte petter".
Att välja en liten tillverkare har sina risker, även om man försäkrar upp med Arctic.

De kommer nog inte ifrån att behöva betala ut försäkringen, men det är tråkigt att du under tiden inte har varmvatten.
Frågan är om rörkrökaren har nån begagnad VVB att koppla in tillfälligt under tiden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mladjoni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2020, 20:37:10 »
EviHeat verkar finnas kvar:
https://www.eviheat.se/
Men som jag förstått är deras service undermålig.

En viss förståelse har jag för Arctic, en trasig VVB brukar man kunna ersätta billigare än att byta ut hela rasket.
Hade du valt en värmepump från nån av de större tillverkarna från början så hade det inte varit nått problem, men nu sitter du med "svarte petter".
Att välja en liten tillverkare har sina risker, även om man försäkrar upp med Arctic.

De kommer nog inte ifrån att behöva betala ut försäkringen, men det är tråkigt att du under tiden inte har varmvatten.
Frågan är om rörkrökaren har nån begagnad VVB att koppla in tillfälligt under tiden?

Hej! lite sen svar men bättre sent än aldrig :)
Jo jag har oxå förståelse för Arctic men dom vet att det inte går att göra med eviheat av egen erfarenhet ( nåt dom själva har sagt ) så det är bara att bita i det sura äpplet och betala men....riktigt så går det inte till.
Jag har en tillfällig beredare med ca. 30 liter men den räcker inte långt som du säkert förstår...samtidigt att det var +3 grader ute imorse och det känndes i huset :D
Hursomhelst.... vad som har hänt sen senaste inlägget.
Arctic har försökt att få tag i eviheat utan framgång så det tog dom 10 dagar att skicka vidare faktura till storebror Protector försäkring som måste godkänna skador över 50 000.
Hos Protector har det stått still från Måndag till idag ( onsdag ) och jag lyckades få tag i någon handläggare där som lovade att ta tag i det direkt och svara till Arctic så fort det bara går så .... vi får se hur det går.

Det var ganska mycket tjafs kring allt och jag är ganska besviken på Arctic som försäkringsbolag ... främst att det går så trögt och över deras svar på problemet.
På min fråga "vad hade hänt om det hade varit -30 grader ute ?" fick jag svar "jag kan inte annat än beklaga men du kan alltid ta hand om skadan själv, byta beredaren eller pumpen ...." där min svar var "är det därför jag betalar försäkringen"?
Det var så stor summa det handlade om ( 108 000:- ) och det kunde dom aldrig godkänna för det var så stor belopp men då fråga jag vad problemet var för dom höjer premien för varje år som villaförsäkringen gör avskrivning och dom borde tagit det i beräkning ( tycker man ) ... det hade hon ingen vettig svar på.
Sen det att svaret hon gav "du kan alltid ta hand om skadan själv, byta beredaren eller pumpen..." samtidigt som det står i skadeanmälan att man inte ska börja byta ut anläggningen om man inte har tagit kontakt med dom ... är väldigt otydligt/oklart.

Sen så fick jag veta av rörmokaren att jag har rätt till "tillfällig lösning" typ elpanna eller nåt liknande till dom har löst problemet och att försäkringsbolaget borde stå för kostnaden ... och där kommer också ett stort frågetecken!
Ringde först villaförsäkringen Folksam och enligt dom så var inte dom skyldiga till nåt sånt eftersom att "dom godkänt skadan och vara väntar på fakturan från mig för att betala ut pengarna" och det är Helt ok enligt mig! dom har gjort det dom ska.
Arctic däremot då jag frågade om samma sak svarade att "Vi försäkrar bara värmepumpen och det är allt vi är inte ansvariga för tillfälliga lösningar det är Folksam som är det" :D
Därefter fick hon veta att om det blir kallt igen så blir en sådan installerad och fakturan blir skickad till dom sen får dom göra med den precis vad dom vill ... och skulle dom bråka om det ta ska vi ta det via domstolen för jag anser inte att dom gör det som står i vilkoren för försäkringen.

Det är väldigt många som har bara bra saker att säga om Arctic ... jag vet inte om jag är en av dom efter allt det här som hänt.
Sen skadan inträffade har det gått mer än 4 veckor och ingen lösning på problemet än........

Fortsättningen följer................

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om tilläggsförsäkring ARCTIC
« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2020, 22:56:14 »
Man kan klara sig med värmefläktar mm ett tag, men att det ska ta 4 veckor...   :-\

Jag kollade nu försäkringsvillkoren för Nibe och den verkar vara annorlunda?
I den räcker det med att villaförsäkringen reglerar skadan så tar de hand om resten?
Så när villaförsäkringen svarat att de ersätter skadan med X % så tar Arctic per automatik på sig att betala ut resten.
Se punkt 4 och 9.
Vad har du för konstiga villkor?

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/forsakringsvillkor


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!