0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det skulle i så fall tala för att inverter + tank skulle kunna vara den helt optimala lösningen.
Jag tror som CarlN, att det kommer att bli allt fler invertrar, de fungerar väl för övrigt även att köra med mot en tank om man har behov av detta i sin installation.För mig föll valet på en inverter när vi bytte värmepump förra våren.Dels för att vi behöver lite mer effekt (gamla vara på 7 kW och vi behöver lite mer än så som mest) och dels för att utvecklingen går åt det hållet, och jag vill hålla mig ajour med utvecklingen i branschen.B har säkert rätt i att man får en lika bra eller bättre anläggning med on/off och tank, men det är ändå rimligt att anta att en inverter vid vissa driftsfall kommer att vara effektivare än en on/off som går med full effekt oavsett behov.Det skulle i så fall tala för att inverter + tank skulle kunna vara den helt optimala lösningen.Jag skulle väldigt gärna vilja ha möjligheten att köra min inverter för maximal COP, ÄVEN om det innebar att effektområdet kanske begränsades från 3-12 kW till 6-11 kW, och att den som en följd gick lite mer on/off.Jag tycker att det är obegripligt att tillverkarna inte erbjuder den typen av driftläge på sina maskiner - de vet ju alldeles säkert inom vilka områden deras invertermaskiner har som bäst COP.
Kan läsa mer detaljer reservdelar och skisser nedan.https://ctc.se/file-download/6269624b6cbbf3cb4eb26c66eed9f344.pdf
Den sa inte så mycket tyvärr , bara bilder och inga tekniska beskrivningar . Typ effekt reglering delta t styrning mm Jag tror nog dom flesta större vp tillverkarna Har buffertstyr som tillval i sina menyer Nu utgår jag från mig själv som konsument då Jag ska köpa till mig själv .Av Dom tillverkare jag hunnit med att titta påTill huset jag ska ha hade jag valt Daikin Om den funnits i Duo lösning och 3 fas och buffertstyrTill det kombisystem som ska byggas .Dels på hur den reglerar effekten och avkylningen På frekvensaren. Men det blir en on off med tanklösning ( eventuellt vedpanna också ) Det blir beräknade gångtider som ligger någon grad över Bör värde och långa stopp tider Vi får se om KB beteendet blir samma hemma hos mig själv som ute hos kund . Jag får köpa en logger av Rickard och kontrollera fenomenet. Om jag med års scop får ett bättre resultat med en enklare teknik och billigare i inköp är inte valet svårt För mig som konsument i detta fall För en on-off lösning MvhB
Jag kan inte så mycket proffesional om detta olika tillverkare om förångare.CTC har larm som både låg och hög förångare om det händer någon. Det flesta kundägare som bor i villa med sin CTC är mer nöjda och hög driftsäkerhet men det finns väldigt lite enstaka kundägare får problem.Du som gör vill ha Daikin. För mig gillar inte speglingar ovanpå framfront och displayer den nya Daikin Altherma 3 GEO. Menar du Daikin Duo för utomhus luftvärmepump? https://www.svenskvillavarme.se/etikett/daikin-duo/
Under senare år har utvecklingen gått från on-off till inverterstyrda värmepumpar.Säger Andreas Johnsson, produktchef, Nibe.https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/oktober/har-tillverkas-framtidens-varmepumpar/
Samt att en on/off med tank fixar samtliga tänkbara driftfall, utan att orsaka driftstörningar.
Ingen köper väl en luft/luft värmepump idag som går on/off?För många år sen fanns inte luft/luft värmepump som inverter.Luft/vatten värmepumpar lika så, det säljs allt mindre on/off där med.Varför skulle bergvärmepumpar vara undantagna?De kommer bara efter som Arbogaöl...