CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Inverter eller on/off  (läst 1767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 30880
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off
« Svar #30 skrivet: 20 juli 2020, 07:42:39 »
Jag tror som CarlN, att det kommer att bli allt fler invertrar, de fungerar väl för övrigt även att köra med mot en tank om man har behov av detta i sin installation.
För mig föll valet på en inverter när vi bytte värmepump förra våren.
Dels för att vi behöver lite mer effekt (gamla vara på 7 kW och vi behöver lite mer än så som mest) och dels för att utvecklingen går åt det hållet, och jag vill hålla mig ajour med utvecklingen i branschen.
B har säkert rätt i att man får en lika bra eller bättre anläggning med on/off och tank, men det är ändå rimligt att anta att en inverter vid vissa driftsfall kommer att vara effektivare än en on/off som går med full effekt oavsett behov.
Det skulle i så fall tala för att inverter + tank skulle kunna vara den helt optimala lösningen.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha möjligheten att köra min inverter för maximal COP, ÄVEN om det innebar att effektområdet kanske begränsades från 3-12 kW till 6-11 kW, och att den som en följd gick lite mer on/off.
Jag tycker att det är obegripligt att tillverkarna inte erbjuder den typen av driftläge på sina maskiner - de vet ju alldeles säkert inom vilka områden deras invertermaskiner har som bäst COP.  dontknow
« Senast ändrad: 20 juli 2020, 07:44:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare:https://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 4035
« Svar #31 skrivet: 20 juli 2020, 10:32:01 »

Det skulle i så fall tala för att inverter + tank skulle kunna vara den helt optimala lösningen.

Optimalt för vad då?

Även on/off:arna har låg ljudnivå, så där är det ingen större skillnad.

On/off med tank har en känd livslängd på >20 år. Livslängd på inverter är okänd.

Enlig Energimyndigheten är payoff runt 20 år på investeringskostnaden för inverter Nibe 1255-16 vs Nibe 1245-10.

Utloggad G.F

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #32 skrivet: 20 juli 2020, 11:04:18 »
Jag tror som CarlN, att det kommer att bli allt fler invertrar, de fungerar väl för övrigt även att köra med mot en tank om man har behov av detta i sin installation.
För mig föll valet på en inverter när vi bytte värmepump förra våren.
Dels för att vi behöver lite mer effekt (gamla vara på 7 kW och vi behöver lite mer än så som mest) och dels för att utvecklingen går åt det hållet, och jag vill hålla mig ajour med utvecklingen i branschen.
B har säkert rätt i att man får en lika bra eller bättre anläggning med on/off och tank, men det är ändå rimligt att anta att en inverter vid vissa driftsfall kommer att vara effektivare än en on/off som går med full effekt oavsett behov.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha möjligheten att köra min inverter för maximal COP, ÄVEN om det innebar att effektområdet kanske begränsades från 3-12 kW till 6-11 kW, och att den som en följd gick lite mer on/off.
Jag tycker att det är obegripligt att tillverkarna inte erbjuder den typen av driftläge på sina maskiner - de vet ju alldeles säkert inom vilka områden deras invertermaskiner har som bäst COP.  dontknow

Det är bra beskrivet  tummenupp
Läste CTC GSi med instruktionsbok med inverter för att välja inställningar JA eller NEJ från tank vilket är bra gjort att personligt smak vill ha mer optimal tank.

Inloggad Daikin_

• Antal inlägg: 2251
« Svar #33 skrivet: 20 juli 2020, 13:53:56 »
Inverterns livslängd beror på hur väl den är konstruerad. Inom all kommersiell kyla så är det inverter som gäller sedan många år.
Inom L/L är inverter standard sedan slutet 90 talet.
Bergvärmepumpar skiljer sig inte nämnvärt från de andra men det är igen vilka komponenter man väljer samt hur man kyler invertern som avgör livslängden.
Min(a) invertrar (BV) har rullat utan problem sedan 2014 och har ej några bekymmer alls.
Att en On/Off i tester samt enligt simuleringsprogram hamnar på en besparing straxt under invertrar har att göra med att de inte jobbar som i verkligheten. Testerna körs mot tank och en brinetemperatur om 0 C inkommande temp. I verkligheten så har invertern en högre inkommande temperatur än on/off merparten av driftstimmarna och det blir en större besparing i verkligheten.

Mvh
D

Utloggad G.F

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #34 skrivet: 20 juli 2020, 14:07:35 »
Märke, Modell, Energieffektivitet och Kompressor.

NIBE, F1255 (1155), 161, varvtalsstyrd.
Bosch, Compress 7000i LW/M, 160, Varvtalsstyrd.
CTC, GSi-12, 159, Varvtalsstyrd

Daikin 2,3 -13, 148, Varvtalsstyrd.
Det var låg energieffekivitet är 148 för Daikin. 

Klarar sig bra 159 - 161 energieffektivitet med varvtalsstyrd än on/off.
Här finns detaljerad information nedan.
https://www.folksam.se/media/sammanstallning-samtliga-varmepumpar-2016_tcm5-28683.pdf

B

• Gäst
B
« Svar #35 skrivet: 20 juli 2020, 17:14:07 »
Kan läsa mer detaljer reservdelar och skisser nedan.
https://ctc.se/file-download/6269624b6cbbf3cb4eb26c66eed9f344.pdf

Den sa inte så mycket tyvärr , bara bilder och inga tekniska beskrivningar . Typ effekt reglering delta t styrning mm

Jag tror nog dom flesta större vp tillverkarna
Har buffertstyr som tillval i sina menyer

Nu utgår jag från mig själv som konsument då
Jag ska köpa till mig själv .
Av Dom tillverkare jag hunnit med att titta på
Till huset jag ska ha hade jag valt Daikin
Om den funnits i Duo lösning och 3 fas och buffertstyr
Till det kombisystem som ska byggas .
Dels på hur den reglerar effekten och avkylningen
På frekvensaren. 

Men det blir en on off med tanklösning ( eventuellt vedpanna också ) 
Det blir beräknade gångtider som ligger någon grad över
Bör värde och långa stopp tider
Vi får se om KB beteendet blir samma hemma hos mig själv som ute hos kund .
Jag får köpa en logger av Rickard och kontrollera fenomenet.

Om jag med års scop får ett bättre resultat med en enklare teknik och billigare i inköp är inte valet svårt
För mig som konsument i detta fall tummenupp
För en on-off lösning
Mvh
B

Utloggad G.F

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #36 skrivet: 20 juli 2020, 17:56:12 »
Den sa inte så mycket tyvärr , bara bilder och inga tekniska beskrivningar . Typ effekt reglering delta t styrning mm

Jag tror nog dom flesta större vp tillverkarna
Har buffertstyr som tillval i sina menyer

Nu utgår jag från mig själv som konsument då
Jag ska köpa till mig själv .
Av Dom tillverkare jag hunnit med att titta på
Till huset jag ska ha hade jag valt Daikin
Om den funnits i Duo lösning och 3 fas och buffertstyr
Till det kombisystem som ska byggas .
Dels på hur den reglerar effekten och avkylningen
På frekvensaren. 

Men det blir en on off med tanklösning ( eventuellt vedpanna också ) 
Det blir beräknade gångtider som ligger någon grad över
Bör värde och långa stopp tider
Vi får se om KB beteendet blir samma hemma hos mig själv som ute hos kund .
Jag får köpa en logger av Rickard och kontrollera fenomenet.

Om jag med års scop får ett bättre resultat med en enklare teknik och billigare i inköp är inte valet svårt
För mig som konsument i detta fall tummenupp
För en on-off lösning
Mvh
B

Jag kan inte så mycket proffesional om detta olika tillverkare om förångare.
CTC har larm som både låg och hög förångare om det händer någon. Det flesta kundägare som bor i villa med sin CTC är mer nöjda och hög driftsäkerhet men det finns väldigt lite enstaka kundägare får problem.
Du som gör vill ha Daikin. För mig gillar inte speglingar ovanpå framfront och displayer den nya Daikin Altherma 3 GEO. Menar du Daikin Duo för utomhus luftvärmepump? https://www.svenskvillavarme.se/etikett/daikin-duo/
« Senast ändrad: 20 juli 2020, 18:00:41 av G.F »

B

• Gäst
B
« Svar #37 skrivet: 20 juli 2020, 18:43:38 »
Jag kan inte så mycket proffesional om detta olika tillverkare om förångare.
CTC har larm som både låg och hög förångare om det händer någon. Det flesta kundägare som bor i villa med sin CTC är mer nöjda och hög driftsäkerhet men det finns väldigt lite enstaka kundägare får problem.
Du som gör vill ha Daikin. För mig gillar inte speglingar ovanpå framfront och displayer den nya Daikin Altherma 3 GEO. Menar du Daikin Duo för utomhus luftvärmepump? https://www.svenskvillavarme.se/etikett/daikin-duo/

Nej Daikin har tyvärr ingen berg duolösning.

Mig veterligen kan alla styra på monitering
Av KB tex och ge larm precis som CTC gör så det är
Inget unikt för dom .  En bra funktion som nog alla byggt
In

On off stannar vid för låg kb . Men då beror det på fel projektering G F

Blänkande display .  det går att se vad det står
Jag personligen upplevde det inte som något
Problem och då e jag gammal och börjar se illa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Notice: Undefined variable: indexbanners in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 27
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?