Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lågtryckslarm
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Lågtryckslarm (läst 1166 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pezmannen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
pezmannen
Lågtryckslarm
«
skrivet:
15 juni 2020, 13:12:13 »
Citera
Hej
Vaknade till ett lågtryckslarm idag. Pannan är bara två år (Nibe 1255). Testade att bara starta om pannan men det hjälpte inte. Det ser ut som expansionskärlet (alltså det som sitter uppe på pannan och är genomskinligt) är tomt. Köldbäraren ut var -7 och in 26.
Jag kollade också i frigolitlåtan på inkommande köldmedel där man ska kunna rensa ett filter. En väldigt rostig sak, är det normalt? Muttrarna är helt rostiga
«
Senast ändrad: 15 juni 2020, 14:17:33 av pezmannen
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10209
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Lågtryckslarm
«
Svar #1 skrivet:
15 juni 2020, 13:24:09 »
Citera
Blir ju kondens där och så korroderar det p.g.a. den låga temperaturen på köldbäraren. Frigolitlådan blir väl inte 100% lufttät utan det bildas springor där mer luft kan ta sig in. Kanske går att tejpa lådans skarv med bred eltejp som man sedan får skära upp om det behövs?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
pezmannen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
pezmannen
«
Svar #2 skrivet:
15 juni 2020, 14:17:09 »
Citera
Tack, då blir jag lite lugnare. Frågan är då vad jag gör åt lågtryckslarmet. Bör jag stänga den ventilen och se om det sitter skräp där?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10209
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
15 juni 2020, 14:34:49 »
Citera
Om nivåkärlet är tomt saknas det köldbärarvätska och det behöver fyllas på. Kan vara läckage någonstans. Titta gärna under värmepumpen om det syns något spår av det, särskilt runt köldbärarpumpen och värmeväxlaren. Att lufta köldbäraren kräver lite utrustning så förmodligen bäst att kalla på service då.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
pezmannen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
pezmannen
«
Svar #4 skrivet:
15 juni 2020, 15:05:48 »
Citera
Tack, ser torrt ut under värmepumpen. Bara gammalt torrt damm
Är detta ett garantiärende om pumpen bara är två år?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
15 juni 2020, 22:45:51 »
Citera
Hej!
Det är inte så kul om det är en läcka på själva kollektorn, men det verkar inte bättre om det inte finns nån läcka inuti värmepumpen.
Jag vet inte om garantin täcker själva installationsjobbet, det hade varit bättre om läckan vore i själva värmepumpen för då gäller den.
Men kontakta din installatör och kolla om de kan komma och fixa detta, det kanske räcker med att gräva upp anslutningarna vid energibrunnen, om det är där det läcker?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
pezmannen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
pezmannen
«
Svar #6 skrivet:
16 juni 2020, 07:40:37 »
Citera
Läcka vid borrhånet låter ju inte alls kul. Har dessutom en nyanlagd gräsmatta där...
Kan det finnas andra saker att kolla först? T ex det där filtret?
Loggat
pezmannen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
pezmannen
«
Svar #7 skrivet:
16 juni 2020, 07:57:43 »
Citera
Nya bud!
Kärlet är proppfullt
. Vred på säkerhetsventilen och det kommer ut brine direkt.
Rengjorde också filtret på inkommande men det var i princip rent
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #8 skrivet:
22 juni 2020, 14:25:10 »
Citera
Såg att du inte hade fått svar. Tror en kyltekniker behöver komma på besök för bedömning av garantiärende.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
pezmannen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
pezmannen
«
Svar #9 skrivet:
23 juni 2020, 09:52:02 »
Citera
Yes, tack. Jag har pratat med Nibe som tror att brinepumpen pajat. Ska få ut en servicetekniker
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lågtryckslarm
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1244
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Olof-ström
tyke
HBerggren
macman
jewe
jishi
Zyberdude
mrelffors
dadid
Mike
tardidan
lubbis
Norrgärdet
tomasbjork
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info