Jag förstår inte varför EKEB inte skulle vara intressant för privathushåll. Jämfört med en vanlig E 9DKE är den 2000:- dyrare för det får man scrollkompressor=längre livslängd
Bättre bottentråg=ingen värmekabel behövs Högre effekt 5,4kw mot 5,0kw. totalt sett anser jag att det är en bra maskin.TE-modellen är bra den också ca 2000:- dyrare mot EKEBn
Nja kanske jag valde lite fel på orden.
Det är säkert inget fel på EKEB men risken är uppenbar att denna maskin blandar korten och som enligt mig är ett steg att föra invertertekniken in på marknader där kylbehov vintertid fodras och vi idag normalt använder on/off-värmepumpar eller ändå värre kylsplittar i kombination med direktelvärme.
Att scrollkompressorer håller bättre än rotationskompressorer är enligt min erfarenhet en teoretisk myt! dock hörs dom mindre!
Droppfatet känner jag inte till men kan tänka mig att det är slitsat med större utrinning, dock kostar även en sådan lösning på effekten,
Skillnaden på 0,4 kw är vid 7 grader ute och har vid -15grader ute reducerats till nästan ingen skillnad alls.
Målgruppen för denna maskin har blivit villaägare som påstås få en bättre pump för nordiska förhållanden och sammtidigt säljs den av enbart generalalagenter som självklart får en konkurrensfördel som plötsligt inte bara handlar om vilket pris man tar för varan!
Tillverkaren ser givetvis annorlunda på situationen och hade givetvis sålt produkten istället för E9DKE om dom vore lika övertygade om förträffligheten i villasammanhangen.
min slutsats är att köp gärna en EKEB istället för E9DKE men besparingen blir inte större och priset är högre, sannolikt något tystare utedel men
livslängden är inte längre och den ökade kostnaden beror på maskinens kylanpassning för drift vid -grader.
Köper man en värmepump så köper man en besparing, någon annan användning har man inte av den.