0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skrev jag att systemen var lika? Det sämsta man kan ha är enrörssystem, tunna rör och tunna element.Enrörssystem är förövrigt en idiots påfund, och används ännu idag av ekonomiska skäl vid husbyggen. Det många installatörer "glömmer" tala om, är att en vp i ett oljeeldningssystem, kpmmer gå mycket på el.
jgreen...kan du ange betäckning på alla radiatorer.På bilden i trådens första inlägg kan man se TP1-416, TP2-410 osv.
Om jag summerar effekterna som att varje radiator har 80° in och 60° ut, så ger de 13 980 Watt totalt vid rumstemp 20°. Nu är det inte hela sanningen, då radiatorerna i slutet av slingan har kallare in, men samtidigt har radiatorerna varmare ut i början av slingan. Då radiatorerna är lite större i slutet av slingan blir det lite missvisande, men en fingervisning om effekterna ger det dock.Går man ner till 60° in och 45° ut på varje radiator, så ger de endast 8 050 Watt, vilket då också klarar projekterat flöde d.v.s. 0,135 l/s.
200 M2 tror jag det i 2 planOch ca 8kw Ut från rad vid 60 g ( Dom 10timmsr om året TS behöver lite till låter vi vp göra 65g ) En Duo lösning med tank 300 l Vvb 10-12 kw om-off då finns det effekt För att ladda VV till 2 lgh 500 l arbetstank med utbyggd VV funktion Är i mitt tycke en 100 lösning Sen kan man skala ner lite Men till priset av comfort
Jag har i mitt hus ettrörssystem med 4 slingor och det fungerar alldeles utmärkt.Jag har värmepump och ca 54 grader vid ca minus 30 grader. Elementen är instrypta och det är ett konstant flöde över värmeväxlaren oavsett om termostater stryper flödet.