0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror det är så att HQ med R410A klarar max 62° med enbart kompressorn, och HE med R407c klarar 65°.
Skulle tänka mig att en VP går direkt mot en större tank och värmen tas ut från den med shuntar för varje lägenhet för att få en bra funktion. Att styra värmen direkt från VP med enrörs kanske inte är effektivt i tanke på olika behov i LGH. det måste ändå till extra C-pump då det är tveksamt att C-pumpen i VP inte kan ge det flöde som behövs för allt Med separata shuntar kan värmen från BV tillgodoses för 1 tr på ett bättre sätt
Det blir heller inte roligt att dra upp flödet så det kan börja brusa i rör, ventiler och radiatorer. Jag skulle bo i huset minst ett år först innan byte av pannor och följa temperaturerna ute, inne och framledningstemperaturen etc och dokumentera det. Även prova att öka nuvarande cirkulationspumpar och höra om det blir brus i systemet.
80-60 system Don Pablo Ett 2 rörs system 80-60 har samma flöde Och avkylning som ett enrörssytem har Vid samma effekt behov .Så det är på pricken samma förhållanden .Vill TS ha en hög effekttäckning till sitt hus Är rekommendationen en arbetstanks lösning Det blir 👍MvhB