0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt Althermasystem går f.n. på enbart elpatron pga att saker rostat sönder ute och köldmedium försvunnit osv.Håller på med försäkringsbolagen (hemförsäkring och Arctic trygghetsförsäkring) om alternativ för at få ett fungerande system igen och alternativen är:1. Byta ut de delar som funnits trasiga i utedeln - dock vet vi inte om innedelen är skadad då firman som jag har inkopplad för felsökning/reparation/offert meddelat att det inte kan avgöras förrän utedelen är igång.2. Byta innedel + utedelDet är det där med att byte innedel + utedel då.Alternativet jag fått kostnadsuppskattning för är att byta utedel och innedel till Daikins nuvarande generation och att då behålla varmvattenberedaren.Är det ett klokt val att installera Daikin igen eller bör man titta på något annat?Jag har blivit intresserad av Nibe F2120 med någon passande innedel. Vet inte vilken storlek som motsvarar min nuvarande installation, kanske F2120-12? Helst trefas, fick säkra upp till 25A för Altherman och vore bra för ekonomin att gå ner till 20A eller så igen.
Titta på Altherma Top Grade 140. (EPRA 14)3-fas med massor med kraft.MvhD
Dina försäkringar täcker nödvändig reparation. Du får en offert, som ska accepteras av dina försäkringsbolag.Det vore intressant att veta om du har möjlighet att använda den offererade reparationskostnaden.....som kontant utbetalning och sedan köpa en helt ny maskin av valfritt fabrikat.
Jag var kanske otydlig i vad jag har nu, men jag har ett system som ger värme via golvvärme.Blir rekommendationen samma då jag har ett lågtemperatursystem?
Absolut.Spelar ingen roll i detta fall.MvhD
Du skrev att nuvarande total elförbrukning är 20 MWh/år. Med en del tilläggsisolering och optimalt dimensionerad värmepump i södra halvan av landet ska man kunna komma ner i en årlig elförbrukning runt 11-12 MWh/år. Att värmepumpen går korta stunder kan bl.a. bero på termostater som stänger och man istället borde ha helt öppna. Nya LVVP är varvtalsstyrda så de går on/off i betydligt mindre utsträckning än äldre LVVP.
Ja med "inverterstyrd" på svengelska menas varvtalsstyrd på svenska. Var ganska nytt på värmepumpar för 10-15 år sedan men sedan ett par år tillbaka är näst intill alla LVVP varvtalsstyrda. Bra att någon slinga står öppen för att garantera ett minsta flöde i värmesystemet. Siffrorna är samma som jag fick fram. En ny lite kraftigare modell blir bra tycker jag.