0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan som sagt välja mellan en 8 kW on/off
Den 8 kW värmepump jag föreslog IVT GEO 508, är också en inverter.När effektbehovet inte är större än 6,5 kW för rumsvärme, så känns 12 kW lite för kraftig och dyr. De har dessutom 3 kW som lägsta effekt d.v.s. tolvkilowattarna går on/off så länge det inte är minusgrader ute.Tittar man på priserna, så skiljer det ~8 000 kr mellan 8 kW och 12 kW. Det kan man lägga till förbrukningen istället. https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-compress-7001i--lwm-metallfrontfront-2
Är man verkligen så dum i huvudet att man köpt en vp med 1-faskompressor??? Är ju bra att vara informerad om det, innan man bestämmer sig.
Jag hittade installationsmanualen för Geo 500. Kompressorn för 8kW-modellen är trefas, men invertern matas med en fas och nolla. Eltillskottet ser ut att vara symmetriskt på alla faser.Jag skulle själv fundera noga innan jag köper den lösningen.
Anledningen till 1-fas kompressorer i denna storleksklass är att det finns inga små rotationskompressorer med en hög verkningsgrad i 3-fas utförande.Dessutom är det som Carl skriver, elpatronen hoppar in på de andra faserna. Belastningen på kompressorfasen ligger i paritet med luftvärmepumpar. 8-11 A som högst.En on-off maskin med 3-fas kompressor och 3-fas elpatron som ex. Bosch ligger på 10 A på alla faserna när de slår in första elsteget på 3kW.Jag väljer hellre en effektiv 1-fas maskin än en mindre effektiv 3-fasmodell. Hemma har jag en Altherma 3 GEO på 10 kW samt har 16 A huvudsäkringar utan effektvakter och har inte haft några problem med huvudsäkringarna.Mvh
Du som vet om detta med 1 fas, är det samma konstruktion som ett kylskåp med en startlindning och startrelä i dom ,alltid intressant att veta