0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- Jag har rumsgivare installerad men temperaturen i rummet är ALLTID varmare än satt börvärde. 0,5-1,5 grad högre.
- Vi eldar ibland en mysbrasa och då stiger såklart temperaturen men vp:n ”lastar” inte av ända? Då kan temperaturen diffa upp till 3-5 grader. Känns onödigt med en framledning på 36 grader om innetemperatur är 25 grader
- En av mina huvudräkningar (20A) är ofta lite varm, ibland rejält varm och ett par gånger har den ”gått”. Är man verkligen så dum i huvudet att man köpt en vp med 1-faskompressor???
Installationen gick för övrigt hur smidigt som helst. Efter ca 5 timmar var den nya igång. Mycket nöjd med Energitjänst så här långt. Hoppas det håller i sig!
Det känns korkat då jag ersätter en drygt 15 år gammal värmepump med en ny för 100.000kr.Att då behöva mickla med vad jag använder för maskiner och på vilka faser dessa ligger behövde jag inte med den gamla då den var 3-fas.Hade jag fått önska hade alla större maskiner varit 3-fas som de var förr. Då slapp man att funderas på att sprida ut dem på de tre faserna. Det som kan tyckas som en lämplig uppdelning ena dagen är fel nästa dag.
Hej Vi har nyss fått samma installation gjord, IVT AirX 409 med AirModule E9. Nu i början på december ligger dygnsförbrukningen i snitt på 37kwh. Vi har en 1.5 plans villa i Malmö från 1984n på 157kvm. Hushållet består av två vuxna och två barn. Det går per dygn i snitt 3kwh för att värma tappvarmvattnet så det är uppvärmningen av huset som är vår utmaning.Hur ser din förbrukning ut idag?Andras synpunkter på ovan nämnd förbrukning och leverantörens kalkyl på att vi i december ska ligga på 12kwh/dygn, dvs en 1/3 av vad förbrukningen med nya anläggningen ny ligger på?/Patrik