0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Har ändrat inställningarna på min NIBE f370, då jag förmodligen kört den helt fel. Nybyggt Skidsta hus, boyta 96 kvm med vattenburen golvvärme, har hittills snittat ca 15000-16000kWh per år för hushållsel varmvatten och uppvärmning. Vilket borde vara mycket lägre!Snittar nu 3 kompressorstarter per dygn, förut 8-10 per dygn. Kör på 50 % frånluft (tidigare 42%, enligt injustering av flöde) och en egen kurva(tidigare kurva 6). Cirkulationspump i läge 2. Sänkt elpatron från 7kW till 4,6 kW. Framledningstemp vid +10 grader=28 grader, 0 grader = 37 grader, -10=42.Upplever idag bättre komfort trots mer kall tilluft i ventilerna dock högre fläktljud.Hur tänker ni?
Det låter åtminstone 5000 kwh för dyrt på årsbasis. Var i sverige bor du? Vad ändrade du och hur gick elförbrukningstrenden efter det?
Uppgradera mjukvaran till 8816 eller senare. Tillåter att kompressorn går 5° högre till 8° över beräknad framledning innan den avbryter. Medför längre gångtid och minskade antal starter.
Jag skulle justera luftflödet utifrån avlufttemp om det är möjligt.Avfrostningarna på Nibe 370 är inte så effektiva så man vill undvika dessa.Sen gäller det som du skriver att anpassa en kurva så bra som möjligt, termostaterna ska vara öppna när man ställer in kurvan.Värmepumpen jobbar som mest effektivt om shunten i Nibe 370 får styra värmen själv, när termostaterna styr så blir belastningen på värmepumpen ryckigare och detta kan trigga både fler starter och mer elpatron.
Jepp 1-3 plusgrader är nog så perfekt det kan bli.