Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Inställning Nibe F1255  (läst 348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning Nibe F1255
« skrivet: 29 december 2019, 22:48:57 »
Jag installerade in en ny Nibe F1255 i slutet på oktober (Vecka 44) när dom ställde in den efter installationen så tog dom värmekurva 7 och kurvförskjutning 0. Från det att pumpen installerades vecka 44 tills nu vecka 52, så har utetemperaturen legat på mellan +5 och -21 och inne har det enligt temperatursloggen på värmepumpen varit mellan 18,4 och 20,5 under den perioden, vilket jag tycker är lite för lite. Jag vill ha en inomhus temp på mellan 21-23 grader, så jag har höjt kurvan från 7 till 8, men har fortfarande förskjutningen på 0. Har nu 21 grader inne, men om jag vill höja tempen lite till, ska jag då höja kurvan ytterligare ett steg till kurva 9, eller ska jag låta kurvan vara kvar på 8 och höja kurvförskjutning nåt/några steg istället?

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1121
  • Kön: Man
SV: Inställning Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 30 december 2019, 04:57:04 »
höj kurvförskjutningen ett steg i taget, kan nog hända att kurva 9 blir för varm.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad 944_Driver

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 989
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: 30 december 2019, 11:18:23 »
Kurvlutningen inverkar främst på innetemp när det är riktigt kallt ute, förskjutningen påverkar innetemp lika mycket för kallt som varmare väder. Alltså kan man behöva justera lite på båda två innan man är nöjd. Sedan är det ofta behov av att knäcka kurvan lite kring 0-5 grader ute för att man upplever det som lite rått då även om man har rätt temp på termometern.
Och som DobPablo skriver, justera försiktigt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Henke_01

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 30 december 2019, 13:51:25 »
höj kurvförskjutningen ett steg i taget, kan nog hända att kurva 9 blir för varm.

Jo, jag tror också att kurva 9 blir för varm. Men det kändes som att kurva 7 var för lite då innetempen verkar ha varit nere på bara 18,4 grader så då höjde jag till 8:an. Nu är det +2 ute och inne är det 20,5/21 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme