0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En inverter-VP gör ju det när det är kallt, min har också gått konstant sen nångång i november.Jag har uppmanat dej förut att titta i logningsforum, men du svarade att du inte "orkade" titta där. Min F1255-12 är ganska precis 2 år äldre än din, har jag för mig och jag vet att jag redovisat där även sånt som har berört tidigare frågor av dej.
Jag tycker det låter snålt. Grovt räknar man med 40W/m vilket ger 6,2 kW plus matning av pump på ca 2kW. Du lär ju inte kunna plocka ut några 12kW, som jag ser det. Men installatören har kanske räknat på att du ej behöver 12 kW. Norrland är granit, vilket är bra berggrund med god värmeledningsförmåga.
Att kompressorn går mer är helt naturligt. Du har ett visst värmebehov i huset och genom att sänka max frekvens till 70Hz har du minskat kompressorns uteffekt. Den måste alltså köra längre tid för att få ut samma effekt. Men du når även en gräns när det är kallt ute, när den nu reducerade kompressoreffekten ej klarar huset och elvärmen går till. Förhoppningsvis passar den reducerade effekten bättre till den eventuellt allt för klena borran. Den reducerade effekten reducerar även nedkylningen av borran, vilket är målet. Det ger samma inverkan som att skaffa en mindre värmepump. Men den reducerade effekten behöver därför stöd från elpatroner. Tyvärr verkar det som om 70Hz inte är tillräckligt lågt för din borra, eftersom vi har en misstanke om att den eventuellt håller på att frysa. Du måste kanske gå ännu lägre i spärrbandet, och ta mer hjälp av dyr elpatron.
Om jag behöver gå ännu lägre i spärrbandet än 70Hz, har du nåt förslag på vad jag ska gå ner till då?Och isåfall, när ska jag göra den sänkningen?
Vi vet att din VP avger 3kW vid 20Hz och 12kW vid 94Hz. En elmotors effekt avtar proportionellt mot varvtalet. Nu är förmodligen kylkompressorn inte lika linjär, men det ger ändå en fingervisning.Vid 30Hz=4kW, 40Hz=5,5kW, 50Hz=6,2kW, 60Hz=8kW, 70Hz=9kW, 80Hz=10,5kW.Om du idag har lagt in 70Hz, har du alltså minskat max effektuttag till ca 9kW. Du hade 7kW på din gamla VP, vilket enligt mina "linjära" beräkningar motsvarar ca 55Hz
En enkel fråga bara , vad händer med KB om du kör KB-pumpen konstant utan att kompressorn går, kan ta några timmar och bli för kallt i huset. Du får välja tidpunkt vid provet. Då ska KB öka i temp och ev om det finns is i hålet tina, då KB är på karusellväg med värme från botten av hålet. Har aldrig behövt göra så själv, men för att du ska få lite info om ditt håll så varför inte
Tack för ditt svar!Några funderingar... Om 70Hz som jag använder nu motsvarar ca 9kW och 7kW (som min gamla pump var på) är ca 55Hz, ska jag testa och lägga mig mittemellan på 8kW och ställa spärrbandet på 60Hz och se hur det utvecklar sig eller ska jag gå ner på 55Hz direkt?Om jag ska sänka spärrbandet, ska jag göra det nu eller ska jag avvakta och hålla koll på köldbärartemperaturerna och göra sänkningen om/när jag ser att temperaturerna börjar sjunka ytterligare?
Jag funderar hur jag hade gjort. Jag hade nog ställt max frekvens till 60Hz, samt ställt min temperatur på köldbäraren till -5C istället för original -8C. Börja med att ställa spärrband till 60Hz och kolla hur kallt det blir på utgående köldbärare efter några dagar. Den kommer förhoppningsvis att lugna sig vid ca -5C. Du vill ju inte att det skall bli kallare i borran nu under den kallaste tiden på året. Men visst, experimentet kommer att dra tillskottsvärme. Det är förmodligen så att din gamla 7kW värmepump hade sämre COP värde, därmed plockar din nya F1255 ut mer värme ur borran, därav dina bekymmer.
Då testar jag med det! Jo, jag är medveten om att det kommer dra tillskottsvärme, men vad ska man göra när situationen är som den är?!Jag låter alltså spärrband 1 stå kvar på 20-25Hz och ändrar spärrband 2 till 60-94Hz..?
Låter bra, men varför har du spärrband 20-25Hz? Jag har 20-23Hz, anledning resonans i värmesystemet.Att minska uteffekten drar tillskottsvärme, men trösten i det hela är att borran lämnar vad den kan lämna i energi. Detta är inte mindre än tidigare om den förblir ofrusen. M.a.o. besparingen med värmepump är inte sämre än med din gamla 7kW. Det gäller bara att hitta parametrarna vad du kan "klämma ur den". Om man vet att värmepumpen är för stor för ens borra, anser jag att det är bättre att hitta maxfrekvens = uteffekt som är balans med borran. Kanske lite mer uteffekt. Att därefter låta köldbärarens begränsningövervakning med exempelvis -5C vara extra skydd. Osäkerheten f.n. är hur frusen är din borra, kanske inte speciellt mycket. Hur mycket och hur lång tid det tar det för den att eventuellt tina. Detta är en process, vad jag förstår, som tar tid, eftersom is isolerar mycket bättre än vatten. Detta kan medföra att du under en längre period behöver begränsa mer än den långsiktiga lösningen.