0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Refererar till tidigare tråd https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70422.0Lovade att återkomma när installationen var klar, det är en av de först installerade Geodan-pumparna i västra Sverige. Nu har den varit igång en vecka.Den installerades 17-18 dec och installationen gick bra. Den gjordes av Elektrokyl i Borås som har stor erfarenhet av Mitsubishi Ecodan. Hela anläggningen är gjord med målet att det skall vara en riktigt bra installation och är lite överdimensionerad. Bra borra, rejäl arbetstank och återvinning av frånluften. Den går oerhört tyst. Geodanens effektområde är 0,5 - 11KW och det verkar fungera väldigt väl för mig. Just nu är det 4 grader ute, brine temp 7gr in, 6 gr ut så den jobbar väldigt lätt. Endast då den värmer tappvatten varvar kompressorn upp ordentligt.Här följer lite fakta:- 170 m aktivt hål- Mitsubishi Geodan en av de först installerade- Återvinning frånluft IVT VBX-2- Arbetstank 100 literÄn så länge är jag mycket nöjd Lägger upp några bilder också.
Snyggt!Jag är Boråsare och var själv i kontakt med Elektrokyl, mycket kompetent firma.Vi var inne på Geodan men valet föll på Daikins nya.Detta på grund av att de ville borra nytt på Elektrokyl, de ville inte ta några risker. För oss var vår ekonomi styrande, Daikin tyckte att vårt befintliga borrhål skulle räcka.Jag kan ju återkomma hur allt blev för oss Installation blir nog i jan/feb/mars
Mycket brett effektområde , intressant ! Speciellt med tanke på att den går ner till 0,5kw
1,5 till 11kW i avgiven effekt.Har inte kollat men pumpar och annat borde bara dom dra ett par eller några hundra watt så hur långt ner som helst i avgiven effekt kanske inte ger något direkt på besparing
brine temp 7gr in, 6 gr ut så den jobbar väldigt lätt. Endast då den värmer tappvatten varvar kompressorn upp ordentligt.
Hur djupt är ditt hål?Är väl rätt snarlika modeller , åtmindstånde effektmässigt så befintligt hål borde bli lika bra/dåligt
Jo det är alltid knepigt som kund om man ska komplettera (borra nytt eller komplettera med ett hål till) för att få bättre effekt/effektivitet då man även har en budget man kan behöva hålla även om nytt över tid lönar sig Tycker dock ni har rätt hög förbrukning med 120kvm och bergvärme med hus byggt -82 eller förbrukar ni rätt mycket hushållsel om den är med i förbrukningen ?Är i Borås trakten så det lär väl inte vara vargavintrar hos er