0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mot förmodan fick jag hit en reparatör idag som konstaterade att köldbärarpumpen havererat, samt att det otrevliga mullret när kompressorn förgäves försöker starta indikerar att den är "slut". Motiveringen skulle vara att en frisk pump skulle orkat starta även med trasig köldbärarpump.
Är det direkt felaktigt att det på något sätt skulle bli större mekaniskt mormtstånd för kompressorn pga en stillastående köldbärarpump?
När det gäller köldbärarpumpen är jag benägen att tro på reparatören, eftersom han försökte tvångsstarta den från menyn och även sa sig mäta att det var spänning fram till den.
Ja, det var verkligen en lättnad! När det gäller reparatören (som jag hittade via Nibes webbplats) kommer jag att argumentera för att jag inte ska betala för felsökningen eftersom den var bristfällig. Korten verkar kosta en slant att byta (dock betydligt mindre än kompressor och pump, förstås). Vad finns det för skäl att byta dem om allt fungerar med den "provisoriska" lösningen? Påverkar mjustarten livslängden på kompressorn, och vad är de eventuella negativa effekterna av att driva köldbärarpumpen med samma matning som till kompressorn?
och vad är de eventuella negativa effekterna av att driva köldbärarpumpen med samma matning som till kompressorn?