Verkar inte vara något större fel på COP (besparingen) om man jämför med tidigare ägare i alla fall.
Skall kolla upp det med kretskortet, flyger upp till Sthlm imorgon.
/D
Visst Daikin_ den har haft förväntad COP och sparat oss en hel del pengar den gångna vintern, men också givit oss en del grå hår.
Det är dock långt ifrån bara er värmepumps förtjänst att vi lyckats sänka förbrukningen med cirka 60-70% jämfört med tidigare husägare trost att huset redan hade en LLVP sedan tidigare. Det finns många förklaringar till denna stora effektivisering. Förutom att vi sannolikt är allmänt mycket mer sparsamma än de mycket välbetalda personer som bodde här förr, inte minst det faktum att den befintliga värmepumpen varken värmde bra uppe eller nere där den satt i trappan och i Auto-läge förgäves försökte blåsa värmen nedåt i trappan. Föregående ägare vet vi med säkerhet värmde tungt med el-elementen på nedre plan under en stor del av året och de bränd där sannolikt närmare 1 kW kontinuerligt redan i september 2019 när vi tittade på huset. De körde även en hel del el-värme på övre plan både i form av golvvärme i hall och badrum, samt på elementen i de bortre rummen. Sannolikt värmde de med direktverkande el i sådan omfattning att den befintliga värmepumpen i trappan knappt jobbade alls när vädret ute skulle gjort det mest effektivt att värma med denna LLVP om den tilläts göra det. Sannolikt först när det blev riktigt kallt ute som den fick jobba något nämnvärt. Justeringar som jag har gjort på den befintliga värmepumpen (kör den aldrig i Auto tvärtemot vad IVT förespråkar) i form av omriktigt av flödet har gjort att den nu når ut mer effektivt på övre plan och vi värmde under den gångna vintern bara förråd och garage med de vanliga elementen. Nu var den vintern dock extremt mild och sannolikt får man ingen sådan här optimal LLVP-vinter på ett tag.
Helt värdelös har jag inte sagt att vår Caldo XRH40 har varit eller är. Jag har aldrig riktigt ångrat valet/köpet, även om avfrostningarna har stört både mig och sambon alltför ofta den gångna vintern. Vi är inte heller helt nöjda med hur denna Caldo XRH40 stundom osat ut rikitgt varm luft som stigit upp mot taket och "runnit" upp till övre plan genom trappan istället för att tryckas ned mot golvet på nedre plan. Att vi har accepterat svalare luft närmast golvet och därmed kallare golv på nedre plan har sannolikt i sig irroniskt nog sparat en del energi jämfört med om Daikin-maskinen hade blåst på med högre fläkthastighet och fått till stånd en mindre skillnad i temperatur mellan golv och tak och därmed bättre komfort även på nedre plan (utan tofflor för sambon).
Återkom gärna direkt till mig (gissar att du vet vem jag är vid det här laget) rörande kretskort till innerdelen för test kommande vinter. Svara gärna också på mitt tidigare mail gällande avfrostningsbeteendet och tankar kring om/hur det kan åtgärdas.
Om jag får bestämma...
Nog kapande av originaltrådens ämne.