0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lösningen var enkel , plattan i mattan (18gr)
Man tog nog för givet att västerhaninge17 hade provat sänka börvärdet då han haft flera luftvärmepumpar
Nu vet jag inte hur andra optimerat sina värmepumpar, men vad jag tror är att de flesta optimerar för så tyst drift som möjligt, det innebär då i praktiken att av perfa nämnda problem uppstår, det har nog lite med fabrikat att göra, och mer med prioriteringen.Vill man prioritera värme/kyla till så stort område som möjligt så är det nog mera regel än undantag att man får köra fläkten på ett manuellt läge som är så högt som möjligt. Så högt som man stor ut med.På automatik för fläkten så sänks hastigheten allt mer ju närmare börvärde man kommer, alltså för att den skall gå så tyst som möjligt.
Som jag ser det är det bättre att förklara detta med relationen flöde/temp än att mixtra med den så kallade manuella fläkthastigheten.Det bara måste vara lättare att få folk att fatta att en frisk vind av 23 grader varm luft kan kännas kall, än det är att förklara att manuellt läge är automatiskt.Logiken haltar markant.Och, kan man inte låta bli att interferera med logiken så kan man väl i alla fall addera ett helt manuellt fläktläge för de kunder som tror på logik och egen tankeförmåga.