0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att givaren heter "botten" behöver inte betyda att den sitter ända nere vid botten. Om den satt ända nere i botten skulle temperaturen sjunka till ett mycket lågt värde efter en dusch eller annat större varmvattenuttag. Kolla placeringen.
Det är sant. Vet inte hur man kan se var den sitter.
Man kan här se att värmeöverföringen i den interna VVB:n ser ut att vara bättre än i VPB 200, tempdiffen är ca 2 C i slutet av laddningen i den interna VVB:n medan den är 5 C första laddningen i VPB 200.Dessutom är alltid stopptemp på värmebäraren ungefär samma hela tiden, den stoppar värmningen på värmebärartemp. oavsett hur varmt det är i VPB 200.Jag tror du måste lufta slingan i VPB 200, QM22 sid 8.https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25698/431307-4.pdf
Hej. Tack för input. Tyvärr förstod jag inte riktigt. "när den är klar med varmvattnet" låter som att du pratar om slutet på värmningscykeln men jag tolkar det kanske fel. Mitt problem är ju att de första minutrarna i en värmningscykel av varmvattnet innebär en avkylning av detsamma i VVB:n. Det motsatta, alltså att när den är klar med varmvatten och ska värma huset, går bra. Då går varmt vatten initialt ut på värmeslingor och höjer gradminutrarna ganska snabbt den första minuten eller så.
Japp precis, menar i slutet av värmningscykeln för vattnet. Men på något vis har jag blandat ihop det.Tydligt framgår det på sida 3 att det är vid start av varmvattenberedning i alla fall som har problem med sjunkande temperatur. Tycker detta var lite klurigt ändå, frågan är om det inte är fördröjningen mellan innan tempererat varmvatten som är tänkt att nå fristående beredaren är det man ser i grafen. Dvs kanske 3 meter 22mm rör. Det är 2,35 liter vatten. Kanske är det ännu längre rör.Slår den direkt om växelventilen innan det är 50+ grader vid växelventilen så kommer det bli en kylning med elementtemperatur innan det ökar. Klumpigt programmerat i så fall. Se om denna teorin stämmer - känn in inkommande röret till växelventilen som sitter i friståendeberedaren. Känns det som det tar en stund efter växling innan det ökar från upplevd elementtemperatur till beredartemperatur?Finns det någon fördröjning att ställa? Har inte pillat så mycket i Nibe's styrning. Minns mest avsaknaden av stora bokstäver. Tillåter styrningen att montera givare före sista växelventilen?Annan känsla jag fick vid utläsandet av graferna var att jag fick en svag känsla av litet läckage via växelventilerna, eller båda. Eller så är det bara det kalla vattnet som jämnar ut sig i beredaren som man ser. Kan du mäta om de har en elektrisk signal som matchar fortsatt stängning under pågående elementframledning? Teorin jag vill testa är att signalen försvinner snabbare än deras konstruerade gångtid.
Jag tänker att framledningens temp i princip alltid är 48 till 51 grader till tankarna oavsett tankens temp. Sedan förstod jag inte vad du menar med stopptemp på värmebäraren. Menar du den temperatur den håller för att värma vattnet (typ 48)? Avslutet på värmningen är beroende av driftprio på 30/30 minuter (som du ser är alla toppar i framledningstemp exakt 30 min och avståndet mellan höjningarna också 30 min).
Precis, framledningen når nästan alltid samma temp, men den borde vara kallare om VVB:n har en lägre temp.Jag är inte säker på att driftprio bestämmer avslutet av värmningen, det är antingen driftprio eller framledningens temp.
Detta känns spännande men samtidigt över min händighetsnivå tyvärr. Har ingen aning om hur jag skulle göra det du beskriver i sista stycket. Gällande situationen att det går in lite drygt två litet kallt vatten kanske detta mest har en påverkan lokalt vid sensorn och att tempsänkningem i tanken som helhet inte är 1-1,5 grad. Får hålla koll på topptemperaturen också. Är denna opåverkad av inflödet av kallt framledningsvatten är sänkningen inte en grad i 180 L (vilket skulle vara ett stort problem) utan kanske i en mindre mängd i botten (ett mindre problem). Kan detta stämma tro?
Vår installatör hörde av sig igår. Nibe håller på att felsöka och har byggt upp vår installation i sin fabrik. Under tiden tipsade de om att höja trycket till 1,5 bar och avlufta. Gjorde dessa åtgärder igår eftermiddag. Lite luft kom ur den nedre vänstra ventilen (några sekunder) men inget nämnvärt ur övriga. Efter avluftningen och tryckstegringen tycker jag det ser ut som att vattnet värms med lite högre lutning (effektivare) ön tidigare. Nu är dock även vädret kallare så framledningstemperaturen och kompressorns frekvensen är högre vilket brukade ge bättre värmning även förut. Bifogar bild på kondensor fram och retur samt varmvattentemp före och efter avluftning runt 17 igår. Noterbart tycker jag är att returen tidigare låg långt under tempen i tanken och nu ligger i nivå i början och sedan strax över varmvattnets temperatur mot slutet av en cykel. I pumpens interna tank ligger returen alltid över vattentemperaturen. Hur kan ens returen ha en lägre temp än tanken? Trodde att det var tanken som kylde av vattnet som når kondensorn och då borde returtempen inte kunna sjunka till under tankens temp.