0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, att vattnet kyls lite i början är inget konstigt, rören mellan VVB och kondensor innehåller kallare vatten som initialt kyler lite innan värmningen kommer igång.Visar en bild från min anläggning.Sen är det nått annat skumt med dina bilder, du har 2 givare med samma namn (Varmvatten laddning) men de visar helt olika saker?Den ena av dom visar en helt normal varmvattentemp med långsamt sjunkande temp, den andra ser ut att visa nått annat?
Tack för bild och förklaring. De två olika varmvatten laddning är alltså värmepumpens interna vatten respektive varmvattenberedarens. Den förra värmer snabbt och effektivt vattnet på en 30-minuterscykel medan den senare kan stå och stampa mellan två värden (exempelvis 44-46) i flera timmar utan att nå stopptemperatur (47). Hade jag inte haft en VVB skulle vi värma vatten kanske totalt 1,5 timme per dygn, nu värmer vi runt 10 timmar varav då 8-9 är på varmvattenberedaren på grund av att höjningen sker så ineffektivt.
Värmepumpens interna vatten kan ju värma både VVB eller husets värmesystem.När den värmer huset så värmer den ju inte varmvattenberedaren.Jag tror du har döpt om givarna så det blivit lite tokigt.Jag ska försöka förklara med första bilden.
I övrigt så är framledningstemp väldigt hög, har du trimmat in värmesystemet med termostaterna fullt öppna?Det ser nämligen ut som kurvan är tokhög och att du stryper värmen med termostater i huset (typ kör bilen med full gas och reglerar farten med bromspedalen).
Jag ser att du inte förstått hur grejerna funkar, ska försöka visa här.Det finns inte 2 st varmvatten laddning, den ena har fått fel namn, den borde heta "kondensor ut".Den lila och bara denna visar varmvattenberedarens temp.Den mörkgröna (tror jag det är) som heter varmvatten laddning i din bild är egentligen kondensor ut och värmer aningen VVB eller hus.Den som heter framledningstemp borde vara samma temp som kondensor ut när den värmer huset, du har mycket dålig cirkulation på grejerna?Jag tror nästan din cirkpump är trasig eller så visar kondensor ut knasiga värden.
Undra i vilken höjd givaren sitter? Är det bara en givare per varmvattenutrymme? Dvs, ej bott och topp-givare?
Jag uppskattar att du försöker hjälpa men vi verkar prata förbi varandra. ........
Den här förvirringen hade du kunnat undvika, om du följt vad som rekommenderasoch som påpekats också i andra trådar.Citat:”Uppdatera gärna din profil med Ort och uppgifter om huset, det är särskild nödvändigt när man behöver ha hjälp med olika frågor.”