0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du fått ordning på det ? Det med att ha en varierande fart på cirkpumpen är ett otyg i mitt huvud, ställ om till konstant fart och prova dig fram, värmer du extern VVB med direkt flöde av VV från VP genom cirk eller ?
OK , men med den kopplingen så får du inte ut effekten för VV på billigaste sättet, VV cirkulerar nu vad jag förstår mellan extern och VP och då kommer ev. El att kopplas in i extern VVB vid intag av KV och det var väl inte meningen med en sådan koppling ska värma VV i VP. Blir liksom lite bakvänt
Det är ingen EL-patron i VVB ( fick för mig det ) dom har gjort det lätt för sig med den konstruktionen, KV in i botten på tanken,ut i topp och in i botten på VP och ut i topp på VP VVB, det är 200 L i tanken och det tar tid att ladda upp till inställd VV i den, finns det någon inställning för den tempen i displayen, står den högt så blir det lite lustigt. Först så värms VV i VP och därefter VV i tanken genom att VX-ventilen skiftar från radiatorkretsen till VV-kretsen, räcker då inte kompressorn till så går EL in och stöttar, det blir några hndra liter som ska värmas, en förutsättning är då att VV i VP har antagit en så hög som den inställd på, när VV snurrar runt så kylas VP av enär inte tanken har full värme, den ska bara vara för att förvärma VV från KV, kanske det varit bättre med en vanlig VVB kopplad lite special och billigare
Hur upplever du VV och värme, kompressorn har inte en chans att värme på 200 L mellan ca 30 till 60 C, det kostar ca 7 Kw och kompressorn brukar inta vara vara specielt kraftig på FTX , plus att den VVB i VP ska ha sitt och då tar det tid, finns säkert någon form av tidstyrning för det som alltinerar laddningen. vet inte hur dom tänker när dom ska tillverka en VP. Inte är det någon dam som gjort det, utan herrar som ska få in en långtradare i en tändsticksask, är ju häftigt !!! Det praktiska samt funktion är något som dom inte kan tänka sig. Nu till ditt, det går nog inte att få till det på annat sätt utan att helt tänka helt om, normalt enligt mina erfarenheter så förvärmer man i VP ( från 6 till 60 C om det är möjligt och sedan till en VVB ) och då går det att ladda extern VVB till ca 50 C med en cirkpump ( nu finns den i VP redan ). Dä kommer extern VVB bara att spetsa upp samt att et finns ca 200 L VV mot det som finns i VP. Lite knepigt i ditt fall men går att få till det