0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Har idag en gammal Thermia Villa 45 från 1998 på ett ca 100 meters hål. Ca 170 kvm stort hus, nuvarande pump har gått 1000h elpatron sedan 1998. Totall förbrukning 2024 med elbil 12000 kwh. Kommer byta till en S1256-8 i veckorna. Blir spännande. Framförallt hur hålet klarar denna pump. Bara att hålla koll på hålet och i värsta fall borra ett hål till
Jag går i precis samma tankar här. Har nu Thermia Villa 75 från 2000. Är intresserad hur det blev för dig med S1256-8. Blev den installerad o är du nöjd ?
Efter det att jag uppdaterade till ver. 4.0 så började elpatronerna gå 12 timmar om dagen.Det spelar ingen roll om kompressorn står med Status =Inget behov så matar elpatronerna 4 - 6 KW.Efter kontakt med installatören som i sin tur varit i kontakt med NIBE får jag besked om att AI "håller på att lära sig anläggningen och då blir det den här effekten".Man säger också att det kan ta ytterligare en vecka innan det är "fullärd"!!För mig låter det som om det kan ta NIBES programutvecklare ytterligare vecka till för att finna buggen och rätta den. AI't får tre dagar till sedan får installatören backa till senaste 3.x versionen.Är inte ett dugg intresserad av att ligga och köra el-patronerna för att ge utvecklarna tid att fixa en skitversion. Min reflektion i övrigt om min 1256 är att programvaran varit buggig sedan från start. Förvisso har den blivit mer stabil och förutsägbar allt eftersom uppdateringarna kommit men när jag jämför gång och prestanda med mina två närmaste grannar som båda har 1255 så är det stor skillnad till 1255's fördel. Uppdatering:Provade att blockera el-patronerna och vipps börjde pannan att bete sig något så när hyffsat.Min installatör noterade att trotts att det var varmt ute, +1, ansåg pannan att "beräknad framledning" skulle vara 70 grader trotts att värmekurvan sa att det skulle vara 37 grader. Han plockade då teporärt bort rumsgivaren, lät det gå några miuter, och petade igång den igen.Och se där, nu är det korrekt temperatur på framledningen och pannan går som den ska.Eftersom det är vår i luften och jag är less på labb & strul får el-patronerna vara borta till dess det blir kallt igen. Då har Nibe förhoppningsvis kommit med en nyare programvara. Noteras bör att jag ligger kvar på 4.0.10.