0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har kollat första loggfilen ingen av starterna beror på vv. Jag tror starterna beror på att BB25 hamnar 10 grader över framledningens börvärde efter vv körning vart sitter BT25 vilken är extern framledningsgivare.
Ok så efter en VV körning så slår växelventilen om och släpper ut lite väl varmt vatten varpå BT25 säger att framledningstempen är för hög och pumpen då stannar, en liten stund senare så har det svalnat igen och pumpen går igång på nytt.
Ok så efter en VV körning så slår växelventilen om och släpper ut lite väl varmt vatten varpå BT25 säger att framledningstempen är för hög och pumpen då stannar, en liten stund senare så har det svalnat igen och pumpen går igång på nytt. Är det rätt uppfattat?Hur kommer man tillrätta med detta problem isf? Svårt att flytta BT25 längre bort där vattnet från VV körningen har hunnit svalna av, går ju sätta den på returen men det blir väl knappast rätt?Annars kanske montera knäpptank och sätta BT25 efter den? Men slipper gärna sätta dit ytterligare prylar om det inte behövs.
Röret ut från ventilen vid expansionskärlet hade jag nog gjort något åt, för eller senare börjar övertrycksventilen läcka och då är det synd att ha det rinnande ner över hela installationen. På med lite trädgårdsslang iaf.// Magnus
Min analys är att GM nollställs efter VV-körning, trots att den fortfarande jobbar med ett underskott!?Då kommer GM direkt över noll eftersom vattnet är högt över beräknad.framledning, och pumpen stannar...Det är nog inte avsikten utan måste vara en fadäs av NIBE i programmering av styrningen.
Trodde så var fallet men har kollat 1 gång till och flera gånger ligger inte BT25 mer än några grader över beräknad framledning. Vilket värde har du i max diff framledning vid kompressor drift tror det står i inställnings menyn.