0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nibe F730, installerad i Nov 2018, bor i Stockholmsområdet. Jag fick detta felmeddelande, 326 Fel på avfrostningselement EB16, ett flertal gånger vintern 2018/2019. Jag körde då SW 8874R4. Nibe serviceombud var här flera gånger den vintern, bl.a. bytte de lufthastighetsgivaren, sträckte anslutningsslangarna för frånluft & avluft samt mätte luftflödena i frånluftsdonen i huset och kalibrerade värmepumpen. När våren kom 2019 så slutade larmet komma. Vintern 2019/2020 kom larmet en gång, jag startade om värmepumpen och aktiverade USB-loggningen men larmet kom inte tillbaka mer den vintern som var väldigt mild. I september 2020 uppdaterade jag till SW 9089R9 vilken jag kör nu. I morse kom larmet tillbaka. Jag har meddelat serviceombudet, väntar på svar. Trist att det verkar så svårt att få pumpen att gå larmfritt.
Aktuell gradminuter avgör om avfrostningen blir aktiveller passiv.Vid gradminuter -260 (gäller om start tillsats är -700)används aktiv avfrostning genom avfrostningselementEB16