0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNy ägare av ett hus, en nibe 750 med sam40 samt ny på forumet.Vi har bott i huset endast ett par veckor och har väl just så pass börjat bekanta mig med pumpen. Satt igår och kollade igenom lite loggar för pumpen och ser att jag vid varje avfrostning får ett felmeddelande som lyder "Möjligt fel på avfrostningselement EB16. Kontrollera givare BT16 och BT21. För återställning av larmet måste värmepumpen startas om. Vid återkommande fel, kontakta din installatör".Den försöker göra en avfrostning varje timme och samma meddelande dyker då upp. Hur kontrollerar jag givare BT16 och 21?
Ser på loggen att du har en F750. Men vad jag vet så är det endast F730 som har avfrostningselement... jag e lost. Testa att stänga av strömmen i 5-10 min (gärna bryta säkringen efter att pannan stannat helt). Noterade att du har väldigt bra luftflöde för bara 45% fläkt. Har du för hög inluft i din sam40 = övertryck? Sitter luftfiltret ordentligt.
Är helt klart ägare av en 750, avfrostningselement var bara en fel benämning från min sida. Har loggat pannan med usb i ca 15h, insåg dock nu att det krävs ett program för att tolka värdena vilket jag inte har. Har ingen direkt koll på luftflödena, han som gjorde ovk-besiktning justerade även ventilation. Hur kollar jag de? Har bytt filter både till sam40 och pumpen redan, byggdammet har inte riktigt försvunnit ännu.
Jo, eb16 finns med på sprängskissen för 750.Stängde av pumpen imorse under några timmar och har sedan dess inte fått någon felkod om avfrostningsproblem. Men känns ju verkligen inte som en hållbar lösning.. En ytterligare fråga - vad är det som styr när tillsatsen går igång, tycker ofta den ligger på nån kw samtidigt som kompressorn bara går på 50-70 procent.
Och något fel är det på skiten, samma felkod har nu kommit tillbaka efter ca 1dygn.Snodden, får man fråga var i Sverige du befinner dig? När jag läser din signatur kunde det lika gärna varit mitt (och tjejens) hus som beskrivs. Är ditt hus relativt nytt? Är bara nyfiken för att få någon referenspunkt hur bra/dåligt min egna anläggning fungerar.